Szolgáltatások
A szolgáltatásoknak két
területe van. Az egyik a kötelezően biztosítandó, a másik a
fakultatív, azaz szabadon választható szolgáltatások köre. Hasonlóan az
eddigiekhez, most is arra kell hivatkoznunk, hogy szálláshely típustól és
kategóriától függően kerül meghatározásra a szolgáltatási paletta. Nem lehet
ugyanis összehasonlítani egy néhány szobás panzió által nyújtott
szolgáltatásokat egy több száz szobával rendelkező, magasabb kategóriájú
szállodáéval. Minden szolgáltató részlegen lesznek ugyanis kötelező elemek és
fakultatív módon biztosított szolgáltatások. Vegyük alapul a szálláshely
takarító munkaterületei közül a vendégszobát. A napi takarítás egy kötelező
szolgáltatás, csakúgy, mint például a fürdőszobában elhelyezett szappan és
egyebek pótlása, ha azokat a vendég elhasználta. Fakultatív szolgáltatás lehet
történetesen a munkatársunk részéről a vendég ruhaneműjének a kivasalása, ha
arra a vendég megkéri. A szállodai minősítő rendszernél a szolgáltatások számát
pontozzák és meghatározásra került az is, hogy adott kategóriában hány pontot
kell elérni a szálláshelynek a kötelezően biztosított és fakultatív
szolgáltatásokból.
Ha szóba került a rendszer
kifejezés, akkor itt az alkalom, hogy beszéljünk az emeleti munka különféle
munkaszervezési rendszereiről, amelyeket a szálláshelyek saját jól felfogott
érdekük szerint alkalmaznak.
Lényegében két rendszer terjedt el a
legszélesebb körben: a hagyományos és korszerű munkaszervezési
rendszer.
Előrebocsátjuk, nehéz volna
egyértelműen kijelenteni, hogy az egyik, vagy a másik rendszer a jobb. Minden
üzlet az adottságainak megfelelően alakítja ki a saját rendszerét. Jelen
tananyag keretei között röviden felvázoljuk mindkét forma lényegét, anélkül,
hogy állást foglalnánk valamelyik javára, vagy ellenében.
Még mielőtt erre rátérnénk, azt
mindenképpen tisztázni kell, hogy a szálláshely gazdaságos üzemeltetésében
kulcskérdés a dolgozói létszám meghatározása. Tudvalévő, hogy Magyarországon a
munkaerő költségei (munkabér és a hozzá kapcsolódó különféle adók, járulékok)
az egyik legmagasabbak az Európai Unióban. Éppen ezért komoly gazdasági
kényszer, hogy a munkaerővel a leghatékonyabban gazdálkodjunk, magyarul ne
legyenek felesleges emberek, illetve, hogy a dolgozók munkaideje valóban ki
legyen használva, ne legyenek „üresjáratok”. Éppen ezért fontos a munka
megszervezése mind a létszámot, mind pedig a feltételeket illetően.
A szálláshely takarító munkakör
feladatait áttekintve egy közelítő adatot tudunk meghatározni arra vonatkozóan,
hány szobát tud megfelelő színvonalon kitakarítani egy munkatárs. Ez a
mutatószám 15 – 25 szoba között
mozog, nagymértékben függ attól, milyen típusú szobáról/szobaegységről, milyen
kategóriájú szálláshelyről van szó. Természetesen sok egyéb más tényező is
befolyásolja, hogy ténylegesen hány takarítandó szoba jut egy szobaasszonyra az
adott műszakban. A részleg vezetőjének hatáskörét képezi a munka elosztása a
munkatársak között.
A hagyományos munkaszervezési
rendszer esetében a szobaasszonyok mindig ugyanazokat a szobákat és egyéb
helyiségeket takarítják. Ezt úgyis elképzelhetjük, hogy például egy nagy
szállodában emeletenként dolgozik meghatározott számú dolgozó. Az első emeleten
(ahol 40 szoba van) 2 munkatárs, a másodikon (szintén 40 szoba) 2 munkatárs, a
harmadikon (58 szoba) 3 munkatárs és így tovább. A szobaasszonyok közül
mindenki be van osztva egy állandó helyre és azt a területet takarítja, illetve
felel az elvégzett munkájáért.
Számtalan előnye van ennek a
rendszernek: a munkatársak alaposan ismerik a szobákat, bármilyen apró
rendellenességet azonnal észrevesznek, jól meg tudják tervezni a munkájukat,
beosztani a különféle aktuális teendőket. Például ha időszerű egy ablakmosás,
de tudják, hogy a vendég csak 2 nap múlva távozik, akkor ennek figyelembe
vételével ütemezik be az ablaktisztítást. Ha a szobában valamilyen
karbantartási, javítási igény merül fel, előre jelezhetik a műszakiaknak és
hasonlók.
Kiemelendő előnye az ilyen típusú
munkaszervezési rendszernek, hogy a munkatársak jó kapcsolatot tudnak
kialakítani a vendégekkel. Különösen abban az esetben, ha a vendég több napot
tölt a szálláshelyen. Sőt, ha a vendégnek valamilyen külön kérése, igénye van
(például a pizsamát ne a párna alá tegyék, hanem a fürdőszoba egyik polcára),
akkor ezért a vendégnek nem kell minden nap szólnia, mert az állandó munkatárs
ezt az első napon nyugtázza és a vendég teljes ott tartózkodási ideje alatt így
fogja kezelni az ügyet. A jó vendég – szolgáltató kapcsolat rendkívül módon
erősíti az otthonosság érzését a szálláshelyen, ami hozzájárul a vendég
elégedettségéhez. Ha a vendég mindig ugyanazt a dolgozót látja a szobájában
takarítani, nagyobb bizalommal fordul hozzá egyéb kéréseivel is, legyen az
vasalásról, vagy történetesen egy gomb felvarrásról.
Az előnyök mellett nem hallgathatjuk
el e rendszer hátrányait sem. Ezek közül a legnagyobb, hogy nem egyenletes a
munkaerő kihasználása. A szálláshelyeken gyakran megesik, hogy a vendégek
elhelyezése nem mindig arányosan történik a szobák és emeletek között. Ha
például a szálláshelyen, az egyik napon csak a szobák fele volt kiadva, de a
vendégek az öt emeltből három emeleten lettek elhelyezve, akkor két emeleten,
ahova nem jutott vendég, a munkatársaknak minimális feladat jut, míg a három
lakott emeleten egész nap intenzíven fognak dolgozni. A leterheltség tehát nem
egyenletes, illetve nem arányos. További negatívum lehet, hogy sablonossá válik
a munka, ezért kicsit elfásulnak a dolgozók.
Ennek kiküszöbölésére dolgozták ki a
korszerű munkaszervezési rendszert, melynek lényege, hogy nincsenek állandó
munkaterületek és a dolgozói létszámot a feladatok függvényében minden esetben
oda irányítják, ahová szükséges. A szobaasszonyok műszak kezdéskor megkapják a
takarítandó szobák, valamint az egyéb részlegek listáját és ennek alapján
végzik munkájukat. A vezető figyel arra, hogy lehetőség szerint azonos
mennyiségű munka jusson mindenkire, ezáltal jól behatárolható az elvégzésre
fordítandó idő mennyisége is. Ez a „munkaerő-áramoltató” szisztéma jobb
feladatmegosztást takar és a munkaerő kihasználás szempontjából rendkívül
hatékony. Egyben lehetőséget nyújt a gyors reagálásra, ha történetesen egy
szobát, vagy helyiséget soron kívül rendbe kell tenni.
Hátránya
ugyanakkor, hogy a munkatársak nem ismerik olyan jól és részletesen a szobákat,
nem mindig alakul ki olyan kontaktus a vendég és szolgáltató között, mint a
hagyományos rendszernél. Nyilvánvalóan ebből következik, hogy ha a vendég
minden nap más szobaasszonnyal találkozik, akkor a különleges igényeit naponta
jeleznie kell, ezáltal az otthonosság érzete nehezebben alakulhat ki.
Ezen rendszer szerint működő
szálláshelyek emeleti munkaszervezésekor a vezető/k részéről nagyobb
odafigyelésre van szükség a szobák, közösségi terek stb. állapotát illetően,
mivel a szobaasszonyok nem saját maguk ütemezik az időszaki és egyéb munkálatok
elvégzését. A korszerű munkaszervezési rendszer ettől függetlenül sokkal
elterjedtebb, mint a hagyományos, elsősorban a gazdaságossági előnyei miatt.
Alkalmazható nagy kapacitású és kisebb szálláshelyeken egyaránt. A kicsiknél
minden részlegen jellemző, hogy számos munkafolyamatot és feladatot összevonnak,
mivel nincs mindenre külön létszám. Nagyobb szálláshelyeken viszont a
feladatokat szét kell választani, mert egyébként kaotikus állapot alakulhat ki.
További nem elhanyagolható szempont
a két rendszer összevetésénél, amelyről tankönyvek, jegyzetek nem szoktak
említést tenni: A szálláshely szolgáltatási tevékenységnél is jelen van a
paraszolvencia, vagy közismertebb megfogalmazásban a borravaló, amely nem
mindig pénzt takar, lehet ajándék, csoki, vagy bármi más.
A vendégek gyakran ilyen formában is
kifejezik köszönetüket a munkatársaknak a tartózkodásuk alatt nyújtott
szolgáltatásokkal kapcsolatos elégedettségükért. A hagyományos emeleti
munkaszervezési rendszernél a dolog egyszerűbb, hiszen a vendég minden nap
ugyanazzal a szobaasszonnyal találkozik és van lehetősége a
köszönetnyilvánításra. Más a helyzet azonban a korszerű munkaszervezési
rendszernél, ott nem mindig találkozik a vendég azzal a munkatárssal, akinek
szeretné megköszönni, elismerni a munkáját. Ilyenkor előfordul, hogy a vendég a
szobában hagyja a szobaasszonynak szánt ajándékot, vagy pénzt, viszont nem
biztos, hogy az a munkatárs fogja megtalálni, akit ez valójában megillet. Ebből
számos konfliktushelyzet alakulhat ki, amelynek kezelését a gyakorlati oktatás
keretében lesz lehetőség megismerni.
Többnyelvű
telefon használati tájékoztató:
Kedves
Vendégünk! Dear Guest, Lieber Gast,
Szállodánk
automata telefonközpontja a 9-es gomb megnyomásával külső hívásokra (városi,
távolsági és nemzetközi) is alkalmas vonalat biztosít Önnek, a hívás
befejezését követően pedig azonnal számlázza.
You
can get a line with dialing the 9 in order to make local or international phone
call. After the call the computer charges it immediately.
Rufen
Sie die Nummer 9 um einen Wahlton zu haben falls Sie ins Ausland oder in die
Stadt telefonieren wünschen. Nach dem Gesprach unser Computer macht die
Rechnung sofort.
Ha
egy másik szobát kíván fölhívni, kérjük tárcsázza a táblázatban megadott
számokat:
If
you want to speak to another room, please dial the following numbers:
Wenn
Sie mit einem anderen Zimmer sprechen möchten, wahlen Sie bitte die Folgenden
Nummer:
Szobaszám
Room number
Zimmernummer |
Telefonszám
Phone number
Rufnummer |
Szobaszám
Room number
Zimmernummer |
Telefonszám
Phone number
Rufnummer |
|
11 |
1011 |
114 |
1114 |
|
12 |
1012 |
115 |
1115 |
|
14 |
1014 |
116 |
1116 |
|
15 |
1015 |
117 |
1117 |
|
100 |
1100 |
118 |
1118 |
|
101 |
1101 |
|
|
|
102 |
1102 |
201 |
1201 |
|
103 |
1103 |
202 |
1202 |
|
104 |
1104 |
203 |
1203 |
|
105 |
1105 |
204 |
1204 |
|
106 |
1106 |
205 |
1205 |
Esetleges
kérdéseivel, kérjük, hívja a recepciót!
If
you have any question, please contact the reception!
Wenn
Sie Fragen hatten, rufen Sie bitte die Rezeption an!
Recepció/Reception: 0
TV csatornák, tájékoztató dokumentum:
TV CSATORNA
TÁJÉKOZTATÓ / Television CHANNEL INFORMATION
Kedves
Vendégünk/ Dear Guests !
A szobában
elhelyezett TV készüléken az alábbi csatornák nézhetők :
The following TV channels
are available in your room :
2
STORY4
3 Viasat3
4 Duna II. Autonómia
5 m1
6 m2
7 Duna Televízió
8 Debreceni Városi TV
9 TV2
10 Hír TV
11 RTL
12 Magyar ATV
13 Eurosport
14 CNN
15 FEM3
16 AXN
17 Comedy Central
18 Sport M
19 VIVA
20 Filmmúzeum
21 Spektrum
22 Zone Romantica
23 MTV Europe
24 Film+
25 Minimax / Animax
26 SPORT 1
27 National Geographic Channel
28 Alföld TV
29 Discovery Channel
30 SPORT 2
31 Cool TV
32 Cartoon Network / TCM
Tájékoztató az internet használatához:
Kedves Vendégünk!
Szállodánkban az internet csatlakozás
kiépített kábel, vagy kábel nélkül (WIFI) ingyenesen áll rendelkezésre. Kérjük
az alábbi tájékoztatóban leírtak szerint állítsák be a gépüket.
Útmutató a Hálózati beállításokhoz az Internet elérése érdekében.
A
Windows 9x és NT4.0 esetében a Microsoft TCP/IP úgynevezett DHCP mechanizmust
biztosít az IP - címzéshez, amelyet automatikus saját IP- - címzésnek nevezünk.
A Hotel hálózatában az Internet eléréséhez a számítógépet az alábbi módon kell
beállítani:
- A Start gombra kattintunk, a Beállítások
pontra mutatunk, a Vezérlőpult parancsra kattintunk, majd duplán
kattintunk a Hálózat ikonra.
A
számítógépet automatikus IP – címzésre kell beállítanunk, mert olyan hálózathoz
csatlakozunk, amely rendelkezik DHCP szolgáltatással, így a számítógép saját IP
– címet a DHCP szerver határozza majd meg.
- Jelöljük ki a használt TCP/IP Ethernet csatolót,
majd kattintsunk a Tulajdonságok gombra. Automatikus IP – cím
hozzárendeléséhez kattintsunk az IP – cím automatikus megállapítása
választógombra.
- Ugyanitt a TCP/IP Ethernet csatoló
tulajdonságainál a DNS beállítása fül alatt kattintsunk a DNS tiltása
választógombra is.
- A változtatások OK gombbal való elmentése után a
gép újraindul. Figyelem, a számítógép csak az újraindulás után
csatlakoztatható a hálózathoz.
Javaslatok:
-
A változtatások életbelépéséhez a számítógép kérhet windows
telepítő CD-t. Amennyiben ez nem áll rendelkezésre, úgy a szükséges összetevők
a c:/windows/system könyvtárban megtalálhatók.
-
Amennyiben a Web böngészője nincs LAN hálózatra
állítva úgy azt, annak beállításainál teheti meg. A nagyobb biztonság érdekében
érdemes proxy szolgáltatáson keresztül böngészni. A hotel proxy szerverének
címe: 10.111.0.1 és a 3128-as porton érhető el. A böngésző
használható proxy nélkül is!
Megjegyzések:
-
A hotel nem vállal semmilyen felelősséget a hálózatba kötött
computer biztonságáért és a szolgáltatás rendelkezésre állásáért.
-
A hotel bizonyos szolgáltatásokat a hálózat védelme érdekében
nem támogat, vagy nem engedélyez.
-
A felhasználók teljes büntetőjogi felelősséggel tartoznak a
hálózat használata során.
-
A hotel biztonsági okokból fenntartja a jogát a hálózati
forgalom teljes körű megfigyelésére.
Ha
segítségre volna szüksége, kérjük, hívja a recepciót a 9-es telefonszámon.
A bekészítések másik fajtája, amikor a
vendég előre jelzi azon igényét, hogy ott tartózkodásakor valamilyen plusz
eszközre, szolgáltatásra lesz szüksége. Lehet ez egy gyermekágy, íróasztal,
kutyakosár vagy bármi, de gondolhatunk például egy hidegtálra is, ha történetesen
a vendég vacsorázni szeretne a késői érkezése után, viszont az étterem már
zárva van.
A harmadik fajta bekészítések sorába
azok tartoznak, amelyekkel a szállásadó kedveskedni szeretne egy vendégnek. Ha
olyan vendégről van szó, aki rendszeresen visszatér (az ilyen vendéget nevezzük
törzsvendégnek), figyelmes gesztus a vendég szobájába előzetesen
elhelyezni pl. üdvözlő kártyát, esetleg kisebb ajándékot (egy palack minőségi
bor, csokoládé, virág stb.), de a gyümölcstál, vagy bármilyen más dolog,
amellyel azt érzékeltetjük a vendég számára, hogy a szálláshelyen őt várták és
külön is odafigyelnek rá. Az ilyen típusú vendéglátás nagyban elősegíti azt,
hogy a vendég az üzletben valóban vendégnek érezze magát egy otthonos
környezetben.
A bekészítés fogalmát gyakran
használjuk egy másik szakkifejezéssel együtt: VIP . Ez három angol szó (Very
Important Person) kezdőbetűiből álló mozaikszó, melynek jelentése : különösen
fontos személy.
Adódik
a kérdés: kik lesznek VIP vendégek egy szálláshelyen?
Azok,
akiket a szálláshely annak tekint, és akként kezel. Semmiféle előírás nincs
erre vonatkozóan, az üzlet „magánügye”, kit tekint, vagy kiket kezel VIP-ként.
Van viszont néhány ajánlás arra vonatkozóan, kiket is tekintsünk VIP – nak:
természetesen közismert és köztiszteletben álló embereket, mint például
államférfiak, művészek, tudósok, sportolók stb.
Ide
tartoznak a különféle médiumok képviselői, munkatársai is, mivel munkájuk révén
nem mindegy, hogy milyen „képet” festenek le az üzletünkről a tudósításaik,
híradásaik, esetleg nyilatkozataik alkalmával.
Sajnos
a legalaposabb odafigyelés mellett is nagyon gyakori jelenség, hogy a
minibárból való fogyasztás nem minden esetben kerül kiegyenlítésre a vendégek
által. Ennek számos oka lehet, közülük néhány: a vendég egyszerűen elfelejti,
vagy nem jól emlékszik és összecseréli a fogyasztását – könnyen előfordul ez
olyankor, amikor egy üdülőhelyen egy hétig, vagy annál huzamosabb ideig
tartózkodik valaki; esetleg szobatársa, családtagja fogyasztott a minibárból,
melyet neki nem jelzett, így a számla fizetésekor akaratlanul nem jelzi a
fogyasztást.
Az
ilyen eseteket a panaszkezelés témakörnél fogjuk tárgyalni.
Room
service: ez egy jellemzően szállodai szolgáltatás, amely nem jelenti azt,
hogy csupán szállodákban találkozhatunk vele. Bármely szálláshely biztosíthat
ilyen szolgáltatást a vendégeinek. Jelentése:
étel, ital felszolgálása a vendég szobájában. Ez egy – hasonlóan a
minibárhoz – kényelmi szolgáltatás, ugyanis a vendég inkább a szobájában
szeretné elfogyasztani a kívánt ételt, vagy italt. Ilyenkor a vendég jelzi a szálloda
valamelyik részlegén a kívánságát és mindenképp szakképzett vendéglátós kolléga
fogja részére ezt a típusú szolgáltatást biztosítani. Viszont arra is van
lehetőség, hogy a vendég például a reggelit óhajtja a szobájában elfogyasztani.
Legyen szó bármelyik esetről, azt tudni kell, hogy a room service
szolgáltatáshoz az alapfelszereltségen túl további eszközök (tálcák, melegen
tartó edények stb.) szükségesek, illetve nem mindegyik étel alkalmas arra, hogy
a szobában kerüljön felszolgálásra.
Biztonsági
okokból kifolyólag sem vállaljuk minden étel felszolgálását a vendég
szobájában. Flambirozást tűzveszély miatt semmiképpen, továbbá azon ételeket,
ahol a befejező művelet folyamán olaj, zsír kifröccsenhet, vagy ételszag
keletkezhet.
Ha
a szálláshelyen a reggeli büfé vagy svédasztalos, a vendég szobájába akkor sem
készítünk büféasztalt, hanem megkérdezzük, mit szeretne reggelizni és ennek
megfelelően állítjuk össze a választékot.
Íme,
egy reggeli étlap minta:
Tudni
kell a room service szolgáltatás árairól, hogy azok az étlapon, itallapon
szereplő áraknál akár 20- 40% - kal is magasabb lehetnek, mivel az ilyen típusú
szolgáltatás az üzletnek plusz eszközigényt és plusz munkát jelent. Erről a
vendéget előzetesen kötelező tájékoztatni mind szóban, mind pedig írásban.
A szoba takarítását végző
munkatársainknak ezzel kapcsolatban olyan feladataik lesznek, hogy amikor a
vendég elfogyasztotta a megrendelt ételeket, italokat, a room service alkalmával
használt eszközöket vissza kell juttatni a vendéglátó részlegre. Azok a
vendégek, akik gyakran vesznek igénybe ilyen típusú szolgáltatást már tudják,
hogy az ételek – italok elfogyasztását követően jelezhetnek a portának,
vendéglátó egységnek, hogy szállítsák el az eszközöket, de az is megesik, hogy
kiteszik a tálcákat, poharakat, üvegeket, edényeket stb. a szobájuk elé a
folyosóra. Ezt észlelve munkatársainknak azonnal gondoskodni kell azok elszállításáról.
Esztétikailag és egészségügyi okoknál fogva is problémákat okozhat, ha mosatlan
edények, eszközök hevernek a folyosón, nem beszélve a balesetveszélyről.
Ide tartozik még valami, amely az
eszközökkel való gondos bánásmódról szól: az eszközeink értéket képviselnek,
így figyelni kell azok meglétére és arra, hogy minden eszköz a rendeltetésének
megfelelő munkaterületen legyen, hiszen azokért valaki anyagilag felelősséggel
tartozik. Bizony néha a vendégek szeretik „gyűjteni”az emblémázott eszközöket
(kiskanál, pohár stb.), vagy egyáltalán az elegáns, jó minőségű darabokat
(teakiöntő, csésze stb.).
Bejelentkezés
– kijelentkezés.
Ezek
a fogalmak azt jelentik, mikortól és meddig veszi igénybe a vendég a
szálláshely szolgáltatásait.
A
bejelentkezés alkalmával a vendég/ek személyes adatait rögzítjük és részére
átadjuk mindazon információkat és dolgokat (szobakulcs, vagy kártya, étkezési
jegyek, parkoló kártya, karszalag stb.), amelyekkel ott tartózkodása alatt a
szolgáltatásokat igénybe veheti. Csakis a bejelentkezést követően foglalhatja
el a vendég a szobáját, addig nem.
A
nemzetközi gyakorlatnak megfelelően a szálláshelyeken a szobát általában déli
12 – 14 órától lehet elfoglalni. Kijelentkezni az elutazás napján legkésőbb 12
óráig kell, ennek hiányában a szálláshely minden külön értesítés nélkül plusz
egy éjszakát felszámíthat a vendégnek. Ha a vendég kijelentkezett, a szobát
tovább már nem használhatja, kivéve, ha erre a szálláshely engedélyt adott.
A vendég a szálláshelyen való
tartózkodása ideje alatt különféle módon jelezheti az esetleges szolgáltatási
igényeit. Személyesen a szálláshely dolgozóinak, de van lehetőség más egyéb
módon is: pl. a szobákba elhelyezhetünk különféle információs anyagokat, melyek
segítségével akkor is kommunikálhatunk, ha nem találkozunk vele személyesen.
Ilyenek
a „Takarítást kérek, vagy Ne zavarjanak” táblák, de lehet például bármely egyéb
nyomtatvány. Amikor szeretne mosatás szolgáltatást kérni, azt megteheti például
úgy, hogy a ruhaneműket egy erre a célra rendszeresített tasakban az ágyra,
vagy egyéb jól látható helyre kiteszi. Hasonlóan „személytelen kommunikáció”,
amikor a vendég a fürdőszobában a textíliákat nem az akasztóra, hanem a padlóra
helyezi. Ennek értelmében kéri a textília cserét, ám ha a fogason/tartón
hagyja, akkor azt jelenti: még nem kér cserét, hanem továbbra is használni
kívánja.
A
kijelentkezést követően a szobák takarítását, rendbe tételét végző
munkatársainknak nagyon fontos teendője, hogy a lehető legrövidebb idő teljen
el a vendég távozása és a között, hogy bemennek a szobába. Ez két okból
kifolyólag lényeges: az egyik, ellenőrizni, meg van e minden berendezési és
felszerelési tárgy a szobában (ide értve a minibár fogyasztást is), a másik,
nem felejtett e ott valamit a vendég. Mindkét esetet alapul véve akkor tudunk gyorsan
reagálni, ha a vendég még a szálláshely épületében van.
Ha valami véletlenül hiányzik, akkor
megkérdezhetjük a vendéget tud e róla, ha viszont ott maradt valamilyen a
vendég tulajdonát képező tárgy, akkor azt azonnal vissza tudjuk neki juttatni.
Ha ez nem sikerül, akkor azt
„talált tárgy”ként kezeljük, melynek meg vannak a szabályai:
Minden olyan tárgy, amelyet a vendég
a szobában hagyott és nem a hulladék gyűjtőbe helyezte, a vendég tulajdonát
képezi. A talált tárgyat a szálláshely köteles nyilvántartásba venni és
legalább 2 hónapig megőrizni, a vendég kérésére neki, vagy a
meghatalmazottjának visszaszolgáltatni. A talált tárgyakat külön tároljuk,
megjelölve a megtalálás dátumát, a tárgy jellegét és a szoba számát, ahol
megtaláltuk, valamint a megtaláló dolgozó nevét. Amennyiben a vendég
jelentkezik az ott felejtett tárgyért, meggyőződünk róla, hogy valóban arról a
tárgyról van szó (beazonosítjuk) és tisztázzuk a visszaszolgáltatás módját. Ez
történhet személyes átvétel útján, amikor a vendég, vagy meghatalmazottja
személyesen veszi át a szóban forgó tárgyat. Ilyenkor az átvevő igazolja a
személyazonosságát és ha megbízottként teszi ezt, akkor szükséges egy
szabályszerű meghatalmazó dokumentum a tárgy tulajdonosától. Átvételkor az
átvevő aláírásával igazolja a tárgy átvételét, dátumozzuk és ezzel lezártjuk az
ügyet. Amennyiben a vendég azt kéri, hogy juttassuk el neki postai, vagy egyéb
(futár) úton, akkor szabályszerűen becsomagolva utánvéttel elküldjük. Az
utánvét azt jelenti: nem a feladó, hanem az átvevő fizeti a szállítás
költségeit. A szálláshely természetesen felvállalhatja a költséget, de erre nem
kötelezhető.
Kifejezetten nem tanácsos bármilyen
talált tárgyat a vendég megkérdezése nélkül részére elküldeni! A kötelező
tárolási idő letelte után a szálláshely szabadon dönt a talált tárgy sorsáról,
azzal korlátozás nélkül rendelkezhet. Kidobhatja, elajándékozhatja sőt akár
értékesítheti is.