Standard

Amikor egy üzlet szolgáltatási körének kialakítását megtervezzük, ki kell dolgozni az úgynevezett működési/üzemelési standard (ejtsd: sztenderd) – eket. A standard egy angol szó, melynek jelentése: minta. Egy üzlet esetében ez azt jelenti, hogy minden egyes termékre (legyen az áru, vagy szolgáltatás) meghatározzuk és kidolgozzuk azokat az előírásokat, hogy a termékek miként jelenjenek meg a kínálatunkban.

            A hagyományos termékek (áruk) esetében ez viszonylag könnyebb feladat, hiszen ha az üzletünkben pl. üdítőitalokat forgalmazunk, akkor meghatározhatjuk, hogy minden italt a megfelelő hőfokon (hűtve, melegítve, forralva stb.) szolgálunk fel, pohárral, alátéttel stb. együtt. Egy étel esetében (legyen az valamilyen sütemény, leves, főétel, desszert) a mérettől a súlyig, a termék megjelenését, csomagolását és minden jellemzőit ki kell alakítani. Ezt követően valamennyi termék ezen elvárások/ előírások szerint készül és kerül értékesítésre. Egy vendéglátóhelyre a vendégek gyakran azért térnek vissza, mert ízlett az étel, udvarias, előzékeny volt a kiszolgálás. De az ételek minősége, tálalása, a vendégfogadás és kiszolgálás nem lehet annak függvénye, hogy mikor melyik dolgozó van éppen műszakban, vagy a szakács jó, vagy rossz napot fogott ki.

A szálláshelyeken a standard-ek alatt értjük a lakóegység/szoba kialakítását, berendezését, felszereltségét és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási kör nyújtásának módját. A lakóegység/szoba mindig úgy néz ki és minden alkalommal olyan szolgáltatásokat nyújt a vendégeinek, amelyet a szálláshely standard-jei előírnak.

Ezalatt érthetjük a bútorok elrendezését, a szobában biztosított kiegészítő elemeket (pl. tájékoztató brossurák, virág, díszítő elemek stb.), a vizesblokkok felszereltségét, a hozzá tartozó kiegészítőket, úgy, mint törülközők és egyéb textíliák, szappan, fürdősampon, zuhanysapka és sok más egyéb.


A vendégek fogadása egy szálláshelyen a standard-ek szerinti állapotot feltételezi és a vendégek ott tartózkodása során azok folyamatos fenntartását, biztosítását.

Ha a szálláshelyen napi takarítás és textília csere szerepel a szolgáltatásokban, akkor azt a vendég külön kérése nélkül el kell végezni, de ha textíliákat időszakonként cserélnek (lásd: ágyneműk esetében legtöbb szálláshelyen ez nem minden nap történik meg), akkor a szerint végezzük a napi feladatokat.

A standard-ek kialakítása, meghatározása, dokumentálása a szálláshely üzemeltetőjének/tulajdonosának/felelős szakmai vezetőjének a kompetenciája. Azokat minden dolgozóval meg kell ismertetni, ezt követően várható el munkájuk során azok alkalmazása.

Ha már az üzlet kialakítása szóba került, itt kell megemlítenünk, hogy a standard-ok illeszkednek abba az összképbe, amely az egységet jellemzi, hiszen azok szintén elemeit képezik a nagy egésznek. Mind színösszeállításában, mind kidolgozásában harmonizálnak egymással, így a vendég minden szolgáltató részlegen egységes megjelenéssel, hangulattal találkozik.