Higiénés szabályok
Miután áttekintettük a főbb
szakkifejezéseket, ejtsünk szót néhány fontos
higiénés szabályról, amelynek betartására a munkánk során figyelnünk kell.
Magyarország 2004-es uniós
csatlakozása felerősítette azt a folyamatot, hogy mind inkább eleget tegyünk a
jogbiztonság elvárásainak. Bár a szálláshelyek vonatkozásában nincs egységes
szabály gyűjtemény, a napi munkavégzés alkalmával főként az általános higiénés
szabályokat kell követni.
Ezek egyrészt kapcsolhatók a
takarítási feladatokhoz, másrészt a használt anyagokhoz, eszközökhöz és
szerekhez. A takarító tevékenység több részből tevődhet össze: akár vendégszobában,
vagy közösségi térben először a hulladék/szemét eltávolítása, összegyűjtése,
tárolása történik. Itt kellő odafigyeléssel kezeljük a keletkezett hulladékot
egyrészt halmazállapota, másrészt jellege miatt. Alaptétel, hogy a hulladék a
legrövidebb úton külön gyűjtőedénybe kerüljön és az edény(ek) erre a célra
kialakított hulladéktároló helyiségben vannak elhelyezve. Napjainkban
felerősödött a környezettudatos munkavégzés iránti elvárás. Környezetünk védelme
mindenki számára az egyik legfontosabb feladat a jövő szempontjából. Éppen
ezért a szálláshelyek, vendéglátó egységek üzemeltetői és dolgozói felelőssége,
hogy munkájukat maximális odafigyeléssel végezzék, mellyel csökkenthetik a
környezet terhelését. A szálláshelyen, mint említettük a vendégek is „termelnek
szemetet”, de a napi munka során szintén keletkeznek hulladékok. A szelektív
hulladékgyűjtés és kezelés alapelvei szerint szétválogatjuk a papírféleségeket,
a szerves hulladékot (pl. ételmaradék), az egyéb szemetet, valamint a környezetre
különösen veszélyt jelentő anyagokat, például használt akkumulátorok, elemek.
Tisztában kell lennünk azzal, hogy a
veszélyes hulladékok kezelésére külön jogszabály vonatkozik. Veszélyes
hulladéknak minősülnek a már előbb említett akkumulátorok, elemek, a moslék, az
égett zsiradék, amely ételek elkészítésekor keletkezhet, illetve a mosogatás
alkalmával a szennyvízbe került zsiradék. Az elektronikai hulladékok kezelése
viszonylag egyszerű: össze kell gyűjteni és külön tárolni, majd elszállíttatni,
vagy leadni egy gyűjtőhelyen. Az ételhulladék/moslék kezelésére külön
tárolóedényt szükséges biztosítani és a keletkezett hulladék elszállítására
szerződést kötni valamelyik erre engedéllyel bíró céggel, aki a hulladékot
átveszi és megsemmisíti. Ennek a dokumentálását folyamatosan biztosítani kell,
ellenőrzés során be kell tudni mutatni. A vonatkozó jogszabály értelmében tilos
a moslékot a kukába helyezni, vagy állattartóknak átadni. Hasonlóképpen
kezeljük a használt sütőolajat, zsiradékot. Külön erre célra rendszeresített
tárolóedény/ekben gyűjtjük össze, melyet szerződés szerint erre a tevékenységre
engedéllyel rendelkező vállalkozás átvesz és elszállít. A dokumentációnál azt
is ellenőrizhetik, mennyi volt a beszerzett olaj/zsiradék mennyisége egy adott
időszakban és mennyit szállíttatott el az üzlet.
A szennyvízbe a mosogatás alkalmával
belekerült zsiradék nem folyhat bele a közműcsatornába, hanem előtte egy
úgynevezett „zsírfogó aknát” kell kialakítani, amelyben a szennyvíz
zsírtartalma összegyűlik. Ellenkező esetben a csatornavezetékeket a zsiradék
eltömítheti, amely duguláshoz és közműbírsághoz vezet. A zsírfogó aknában
összegyűlt zsiradék szintén veszélyes hulladék, ennek átvételére,
elszállítására hasonlóan az előbbiekhez ugyancsak szerződést kell kötni
valamelyik céggel, illetve a helyi kommunális hulladékot befogadó állomással,
ahol ártalmatlanításra kerül.
A takarítás alkalmával összegyűjtött
hulladékot a fentiekben vázolt elvek szerint kezeljük. A hulladék eltávolítását
követően a takarítás folyamán az úgynevezett vizes blokkok (fürdőszoba, WC,
teakonyha stb.) esetében a fertőtlenítésre szeretnénk felhívni a figyelmet.
Amikor egy vendégszobát a vendég távozása után kitakarítunk, kötelező
fertőtleníteni. Ezt a tényt a nívósabb szálláshelyeken a toilettek esetében egy
az ülőkére elhelyezett papírszalaggal jelzik, amelyikre ráírják, hogy
fertőtlenítve. Ebből a vendég tudhatja, hogy azt fertőtlenítés után senki nem használta.
Országunk uniós tagsága révén
átvettük a HACCP rendszer alkalmazását,
mely elsősorban az élelmiszerek előállításával, forgalmazásával kapcsolatos
előírásokat tartalmazza. Lényege, hogy minden üzletben kidolgozzák az üzletre
szabott saját rendszert, melyben feltárják a veszélyforrásokat és
meghatározzák, milyen intézkedéseket foganatosítanak azok elhárítására. Bár a
szálláshelyeken viszonylag kevés alkalommal kezelünk élelmiszereket, azokat is
változatlan formában értékesítjük, lásd minibár, mégis tisztában kell lennünk
ennek jelentőségével. Főként a mai világban, ahol az élelmiszer biztonság
szerepe egyre jelentősebb és a járványok gyakran kontinenseken át fertőznek.
A szálláshely takarító napi
tevékenysége során a hulladékkezelésen kívül érintkezhet a vendégek tárgyaival,
ruháival stb. Ha ennek kapcsán valamilyen rendellenességet észlel, haladéktalanul
jelezni kell a vezetőjének (gondnoknő, house keeping manager, vagy egyéb ügyeletes
vezető). A takarítás kiterjed a vendégszobában elhelyezett textíliák cseréjére
is. Itt fő szabály, hogy a tiszta textíliákat tökéletesen elválasztva kezeljük
a szennyes textíliáktól. Azok az eszközök (kosár, zsák, tároló edény)
amelyekben tároltuk, vagy amelyekkel szállítottuk a tiszta ruhákat, nem
használhatók szennyes textíliák szállítására, vagy tárolására és fordítva sem!
Éppen ezért a takarítás során először a szennyes textíliákat távolítjuk el a
szobákból, a tisztákat csak a helyiségek kitakarítását követően helyezzük el.
Környezetünk védelme napról napra
fontosabb mindenki számára és erre nem csak a munkánk során vagyunk
tekintettel, hanem vendégeinket is próbáljuk orientálni a környezettudatos
magatartásra. Örvendetes módon egy nagyszerű ötlet/kezdeményezés terjedt el
szinte egyik percről a másikra az egész világon: ennek lényege nem más, mint
arra ösztönözni a vendégeket, hogy tartózkodásuk ideje alatt racionálisan
használják a szobákba bekészített textíliákat. A fürdőszobába jól látható
helyre elhelyezünk egy (többnyelvű) tájékoztató feliratot/táblát, amelyen arra
hívjuk fel a vendégek figyelmét, hogy bizony gyakran sok textíliát
mosunk/mosatunk ki feleslegesen. Ezáltal több szennyvizet „termelünk”, mellyel
mosószerek tonnái kerülnek be a környezetünkbe. Mindez mérsékelhető volna, ha a
vendégek jeleznék számunkra, mikor kérnek textília cserét. Arra kérjük őket,
hogy például ha még használni óhajtják a törülközőt, fürdőlepedőt, kéztörlőt
stb., akkor hagyják azokat a tartón, amennyiben viszont cserét kérnek, hagyják
a helyiség padozatán. Ezáltal elkerülhetők az indokolatlan mosások, védjük
környezetünket, nem beszélve ennek gazdasági előnyeiről: csökken a mosatási
költsége a szálláshelynek!
Amióta a világ szállodáiban,
szálláshelyeiken elterjedt ez a „mozgalom”, sok millió köbméter szennyvízzel és
sok-sok ezer tonna mosó- és fertőtlenítőszerrel kevesebb került a környezetbe.
A tiszta és szennyes textíliák
raktározására külön helyiségeket kell biztosítani. A szennyes ruha raktár
kialakításakor a helyiséget mosható falfelülettel kell ellátni és biztosítani
kell a megfelelő szellőzést, nehogy a nedves textília összepenészedjen.
Ha
a szálláshely nem rendelkezik saját mosodával, akkor a textília kezelésére
(tárolás, elszállítás, visszaérkezéskor átvétel) külön házi szabályzatot kell
kidolgozni. A munkatársakat megfelelően kioktatni, elkerülendő a fertőzéseket.
Hasonló módon kezeljük a
takarításhoz használt egyéb eszközöket, tisztítószereket.
Egy
gondolatig visszatérve a HACCP rendszerhez, az olyan szálláshelyeken, ahol
vendéglátó tevékenységet is végeznek, a termelő részlegeken (előkészítő
helyiségek, konyha, cukrászat stb.) használatos takarító eszközök (seprű,
lapát, felmosó stb.) nem használhatók a vendégtérben. De a vizesblokkok
takarításához használt eszközök sem kerülhetnek pl. a konyhába. Azokat külön
tároló helyen (szekrény, raktár) tartjuk.