Betanított szálláshelyi takarító
A standard-ek alkalmazása a napi munkában
Egy
egyszerű példán keresztül bemutatva látni fogjuk részleteiben is, miként
működik ez a gyakorlatban. Tételezzük fel, hogy a szálláshely többféle
szobatípust alakít ki annak érdekében, hogy a differenciált igényeknek meg
tudjon felelni: egyágyas szoba, kétágyas szoba, pótágyazható szoba, superior
szoba, lakosztály, apartmann. Azon túl, hogy belsőépítészetileg megtervezték és
kialakították a szoba stílusát, színvilágát, a berendezések jellegét, valamint
a férőhelyek számát, meghatározásra kerül valamennyi tárgy elhelyezése,
elrendezése.
Az
osztályba sorolási rendelet részletesen tartalmazza, hogy a férőhelyek számához
illeszkedve hány és milyen egyéb feltételnek kell megfelelnie egy
vendégszobának. A többi feltételrendszert a szálláshely határozza meg, melynek
alapján a mindennapos üzemelés történik. Belépve a szobába az előtérbe jutunk,
ott találkozunk bútorral, egyéb kiegészítőkkel pl. tükör, polc stb., illetve
onnan nyílnak a további helyiségek, vagy egy részük. Az, hogy az előszobai
szekrényben történetesen hány vállfa, akasztó és egyéb minden található (cipőtisztító
felszerelés, ruhazsák, varrókészlet stb.) a standard-ek rögzítik és azt is,
miként kerülnek ott elhelyezésre (alsó – felső polc, akasztó, tartórúd stb.).
Gyakran a
fürdőszobába kerül a legtöbb bekészítés: szappan, sampon, tusfürdő, testápoló,
arclemosó, fültisztító pálcika és egyéb kozmetikai szer, textíliák, mint
például kéztörlő, törülköző, fürdőlepedő, kádkilépő, fürdőköntös stb. továbbá
egyéb kiegészítők, mint egészségügyi tasak, zuhanysapka, papír zsebkendő és sok
más egyéb.
Ezeket
meghatározott rend szerint és helyre fogjuk elrendezni, minden alkalommal
ugyanúgy. Ha a standard-ek szerint állapot a kéztörlők helyét a mosdókagyló
melletti akasztón, a fürdőlepedőt a törülközőszárítós radiátoron félbe hajtva
határozza meg, akkor mindenhol ezt a rendet kell alkalmazni. Ennek
eredményeként kialakul egy harmonikus, áttekinthető és rendezett állapot, mely
a helyiségbe betekintve már eleve azt sugallja, hogy ott igényes rend
uralkodik. Ez szolgáltatási színvonalbeli kérdés. Továbbmenve a vendégszoba más
helyiségeibe ugyanezt a szisztémát követjük. Mindennek megvan a kialakított
helye és formája, ezek fenntartása napi feladat. A vendégek nem csupán
megszokják, de legtöbbször el is várják a megszokott állapotot, amelyet úgy
élnek meg, mint kötelezettség a szálláshely részéről. A mindennapok során
előfordul, hogy bizonyos alkalmakkor változtatunk a rendszeren. Ilyen, amikor
tavasszal a közösségi terekbe friss, idényjellegű virágokat helyezünk el. A
tavasz elteltével a virágok elmaradnak, a vendégek pedig hangot adnak
hiányérzetüknek: hová lettek a szép virágok? Ők ezt úgy élik meg, hogy csökkent
a szolgáltatási színvonal, pedig nem feltétlenül erről van szó, csupán volt
valami, amit változtattunk, de nem állandósítottunk. A pluszt mindig szívesen
és örömmel fogadják, sőt gyakran természetesnek veszik.
A
standerd-ek részét képezi, ugyanakkor nem látványos elemek, hogy például milyen
tisztító-, fertőtlenítő- illatosító és egyéb szereket használunk a munkánk
során. Minél precízebben dolgozzuk ki a rendszert, annál jobban fog működni és
sokkal könnyebb lesz az ellenőrzés.