Bevezetés
Ha szálláshelyekről beszélünk, különbséget kell tenni kereskedelmi és egyéb szálláshelyek között, mivel azokon funkciójukból következően más és más munkafolyamatok zajlanak a napi működés során. Vannak a kereskedelmi szálláshelyek, mely fogalom egyrészt azt jelenti, hogy az ott megszálló vendég ideiglenes/átmeneti jelleggel tartózkodik a szálláshelyen, azaz nem állandó lakhelyként fogja használni. Másrészt a szálláshely szolgáltatást térítés, azaz: fizetség ellenében veszi igénybe.
Vannak
egyéb szálláshelyek, ilyenekként lehet például értelmezni az iskolai kollégiumokat,
ahol az ott lakók bár fizetnek a szolgáltatásokért, de nem piaci árat és a
tartózkodás célja sem szabadidős, hanem a tanulás, vagy ahhoz szorosan
kapcsolódó tevékenység. Kivételt képez ez alól az az időszak, amikor a
kollégiumok az iskolai szünetekben nem diákoknak, hanem úgynevezett „külső”
vendégeknek kereskedelmi jelleggel nyújtanak szálláshely szolgáltatást.
Az
egyéb szálláshelyek között megemlíthetjük a kórházakat, vagy a börtönt is, ahol
szintén nyújtanak szálláshely szolgáltatást, alapfunkciójukból következően
mégsem tekinthetők kereskedelmi szálláshelynek.
A kereskedelmi szálláshelyek fajtáit
egy jogszabály (jelenleg a 239/2009. X.20. Kormányrendelet) alapján
értelmezhetjük, mely a korábbi ide vonatkozó rendeleteket (45/1998. IKIM r.,
módosítva 54/2003. GKM r.) váltotta fel.
Ennek
megfelelően a következő szálláshely típusok ismeretesek:
-
szálloda
-
panzió
-
kemping
-
üdülőház
-
közösségi szálláshely (korábban turistaszálló, Ifjúsági
szálló, Egyéb szálláshely)
-
egyéb szálláshely (korábban fizetővendéglátás, falusi
szálláshely).
Lényeges különbség a jelenleg
érvényben lévő jogszabály és a korábbiak között, hogy a 239/2009. X.20-án
kiadott rendelet főleg a szálláshely-szolgáltatási tevékenység folytatásának
feltételeire koncentrál, míg az előzőek főként a szálláshely tárgyi és egyéb
feltételeire.
Mindezekkel azért nagyon fontos
tisztában lenni, mivel az idegenforgalom és vendéglátás területein is egyre
több jogszabály szövi át a napi munkánkat, és mint tudjuk, a szabályok nem
ismerete nem mentesít azok hatálya alól. A szabálytalan munkavégzés, vagy tevékenység
komoly szankciókat (büntetés, működési engedély visszavonás stb.) vonhat maga
után, azonban ettől is súlyosabb problémák adódhatnak egy vendég esetleges
kártérítési igénye következtében.
Természetesen munkánk során
lehetetlen minden folyamatot jogszabályban rögzíteni egyrészt a feladatok sokszínűsége,
másrészt az emberi tényezők miatt. Döntően szolgáltatási tevékenységet végezve
sok függ a dolgozó önmagával és munkájával szemben támasztott igényességétől,
precizitásától, de legfőképp erkölcsi értékrendjétől, s nem utolsó sorban a
szakmai felkészültségétől.