Ellenőrző kérdések/feladatok
Mi a teendő, ha valakit baleset ér?
A dolgozó minden balesetet,
legkisebb sérülést, rosszullétet, munkabalesetet köteles azonnal jelenteni a
munkahelyi vezetőjének, a szervezeti egység vezetőjének
A sérült, illetőleg a balesetet
észlelő és/vagy arról tudomást szerző személy köteles a balesetet, a munkát
közvetlenül irányító vezetőnek, ha nem érhető el közvetlenül, akkor az
ügyvezetőnek jelenteni.
Hogyan használjuk az elektromos készülékeket?
Elektromos
készülékeket fokozott elővigyázatosság mellett, kizárólag rendeltetésének
megfelelően használjunk. A villamos berendezések kapcsolóit, tűzvédelmi
felszereléseket állandóan hozzáférhető és használható állapotban kell tartani,
eltorlaszolni ideiglenes jelleggel sem szabad. Villamos berendezésektől az
éghető anyagokat olyan távolságra kell elhelyezni, hogy a berendezések
üzemszerű, vagy meghibásodás folytán bekövetkező túlmelegedése esetleges
ívhúzása – tüzet ne okozhasson.
Meghibásodott,
valamint a szabvány előírásainak meg nem felelő villamos berendezést üzemeltetése
szigorúan tilos!
Az elektromos
berendezéseket, gépeket, készüléket a tevékenység befejezése után ki kell kapcsolni.
Az állandóan üzemelő
számítógépek monitorát a munkavégzés befejeztével kapcsoljuk ki egyrészt a
monitor védelme, másrészt energiatakarékosság miatt.
Irodákban, a munkahelyeken – a
kiegészítő tűzvédelmi utasítással összhangban – a hőfejlesztő elektromos
készülékek használatát lehetőleg mellőzni kell. Ha mégis szükséges, akkor
hőszigetelő alátét alkalmazása kötelező.
A villamos
berendezéseket tartsuk tisztán, különösen óvjuk a gyúlékony szennyeződésektől.
A szálláshely egyik folyosóján tűz keletkezett, mit tesz ebben a helyzetben?
Tűz esetén elsődleges
szempont az emberi élet védelme. A helyzet felmérése után haladéktalanul
értesítjük a katasztrófavédelmet/tűzoltóságot, lehetőség szerint próbáljuk
oltani a tüzet a rendelkezésre álló eszközökkel, bevonva mindenkit, aki
segíthet. A tűz nagyságától és keletkezési helyétől függően próbáljuk
lehatárolni a területet, megakadályozva a tűz továbbterjedését. A folyosót
lezárjuk, onnan a vendégeket azonnal kiköltöztetjük.
Határozza meg és értelmezze a standard fogalmát.
A standard egy angol
szó, melynek jelentése: minta.
Egy üzlet esetében ez
azt jelenti, hogy minden egyes termékre (legyen az áru, vagy szolgáltatás)
meghatározzuk és kidolgozzuk azokat az előírásokat, hogy a termékek miként
jelenjenek meg a kínálatunkban.
A hagyományos termékek
(áruk) esetében ez viszonylag könnyebb feladat, hiszen ha az üzletünkben pl.
üdítőitalokat forgalmazunk, akkor meghatározhatjuk, hogy minden italt a megfelelő
hőfokon (hűtve, melegítve, forralva stb.) szolgálunk fel, pohárral, alátéttel
stb. együtt. Egy étel esetében (legyen az valamilyen sütemény, leves, főétel,
desszert) a mérettől a súlyig, a termék megjelenését, csomagolását és minden
jellemzőit ki kell alakítani. Ezt követően valamennyi termék ezen elvárások/
előírások szerint készül és kerül értékesítésre. Egy vendéglátóhelyre a
vendégek gyakran azért térnek vissza, mert ízlett az étel, udvarias, előzékeny
volt a kiszolgálás. De az ételek minősége, tálalása, a vendégfogadás és
kiszolgálás nem lehet annak függvénye, hogy mikor melyik dolgozó van éppen
műszakban, vagy a szakács jó, vagy rossz napot fogott ki.
A szálláshelyeken a
standard-ek alatt értjük a lakóegység/szoba kialakítását, berendezését,
felszereltségét és a hozzá kapcsolódó szolgáltatási kör nyújtásának módját. A
lakóegység/szoba mindig úgy néz ki és minden alkalommal olyan szolgáltatásokat
nyújt a vendégeinek, amelyet a szálláshely standard-jei előírnak.
Ezalatt érthetjük a
bútorok elrendezését, a szobában biztosított kiegészítő elemeket (pl. tájékoztató
brossurák, virág, díszítő elemek stb.), a vizesblokkok felszereltségét, a hozzá
tartozó kiegészítőket, úgy, mint törülközők és egyéb textíliák, szappan,
fürdősampon, zuhanysapka és sok más egyéb.
Mi értünk room service alatt?
Room service: ez egy
jellemzően szállodai szolgáltatás, amely nem jelenti azt, hogy csupán
szállodákban találkozhatunk vele. Bármely szálláshely biztosíthat ilyen
szolgáltatást a vendégeinek.
Jelentése: étel, ital
felszolgálása a vendég szobájában. Ez egy – hasonlóan a minibárhoz – kényelmi
szolgáltatás, ugyanis a vendég inkább a szobájában szeretné elfogyasztani a
kívánt ételt, vagy italt. Ilyenkor a vendég jelzi a szálloda valamelyik
részlegén a kívánságát és mindenképp szakképzett vendéglátós kolléga fogja részére
ezt a típusú szolgáltatást biztosítani. Viszont arra is van lehetőség, hogy a
vendég például a reggelit óhajtja a szobájában elfogyasztani. Legyen szó
bármelyik esetről, azt tudni kell, hogy a room service szolgáltatáshoz az
alapfelszereltségen túl további eszközök (tálcák, melegen tartó edények stb.)
szükségesek, illetve nem mindegyik étel alkalmas arra, hogy a szobában kerüljön
felszolgálásra. Biztonsági okokból kifolyólag sem vállaljuk minden étel
felszolgálását a vendég szobájában. Flambirozást tűzveszély miatt semmiképpen,
továbbá azon ételeket, ahol a befejező művelet folyamán olaj, zsír
kifröccsenhet, vagy ételszag keletkezhet.
Ha a szálláshelyen a
reggeli büfé vagy svédasztalos, a vendég szobájába akkor sem készítünk
büféasztalt, hanem megkérdezzük, mit szeretne reggelizni és ennek megfelelően
állítjuk össze a választékot.
Tudni kell a room
service szolgáltatás árairól, hogy azok az étlapon, itallapon szereplő áraknál
akár 20- 40% - kal is magasabb lehetnek, mivel az ilyen típusú szolgáltatás az
üzletnek plusz eszközigényt és plusz munkát jelent. Erről a vendéget előzetesen
kötelező tájékoztatni mind szóban, mind pedig írásban.
Milyen szolgáltatás a minibár, hogyan működik?
A vendégszobában elhelyezhető
(nívósabb helyeken osztályba sorolástól függően már kötelező) kisméretű
hűtőszekrény, amelybe különféle kisebb kiszerelésű italokat, édességet,
nassolni valókat stb. készítünk be. Ezt a szolgáltatás típust nevezzük „minibár”szolgáltatásnak,
amely lényegében egy 24 órán keresztül állandóan rendelkezésre álló plusz
kényelmi szolgáltatás. Nagyon fontos kiemelni, hogy a minibárból elfogyasztott
árucikkek külön fizetendők, azaz nincsenek benne a szobaárban. A vendég
önkéntes alapon választ és dönt annak igénybevételéről, majd a fogyasztást
jelzi a végszámla fizetésekor. Ezt elősegítendő a minibár tetejére, vagy mellé
jól látható helyre odakészítünk egy űrlapot, amelyen szerepelnek azok az
árucikkek (megnevezéssel pl. Apenta ásványvíz, mennyiségi egységgel pl. 0,5
liter, egységárral pl. 250.-Ft és darabszámmal, amennyit a hűtőszekrényben
elhelyeztünk), amelyek a vendég részére behűtve éjjel nappal rendelkezésre
állnak. Ezen a nyomtatványon a vendég bejelölheti a napi fogyasztását, elkerülve ezáltal a tévedés esélyét.
Fizetéskor a kitöltött űrlapot leadja a szálláshely munkatársának, aki ez
alapján elkészíti a számlát. A szálláshely üzemeltetőjének feladata, hogy a
minibár fogyasztást minden nap (vendég kérésére akár naponta többször is)
ellenőrizze, regisztrálja a fogyást, majd a készletet az eredeti állapot
szerint pótolja, feltöltse.
Ki a House keeping manager és mi a feladata?
A House Keeping
Manager az úgynevezett „Emeleti üzletvezető”, ő irányítja az emeleti részleg
munkáját, feladatai közé tartozik a már korábban tárgyalt standard-ek szerinti
állapot kialakítása, valamint fenntartása a vendégszobákban, a közösségi
terekben és egyéb helyiségekben.
Biztosítani mindazon feltételt,
amely a napi munkavégzéshez szükséges. Ide tartozik az összes olyan dolog
beszerzése és folyamatos biztosítása, mint például a tisztítószerek, tiszta
textíliák, nyomtatványok, takarító gépek, berendezések, egyéb kellékek
Az emeleti üzletvezető
készíti el az emeleti dolgozók napi, heti munkabeosztását, ütemezi a szabadság
kiadását.
Az előzetes foglaltság
alapján megtervezi ki melyik nap és milyen műszakban fog dolgozni.
Adminisztrációt végez,
kapcsolatot tart a beszállítókkal, mosodával és egyéb partnerekkel, szükség
szerint a szálloda más, például a műszaki, biztonsági részlegeivel.
Folyamatos kapcsolatot
tart a recepcióval, illetve mindenkivel, ami a zökkenőmentes munkamenet és
szolgáltatás biztosításához elengedhetetlen.
Kit nevezünk egy szálláshelyen törzsvendégnek?
Ha olyan vendégről van
szó, aki rendszeresen visszatér az üzletünkbe, törzsvendégnek nevezzük.
Ők azért fontosak a szálláshelynek, mert folyamatosan bevételt jelentenek,
ráadásul rendszerint nem csak szezonban, hanem attól függetlenül is igénybe
veszik a szolgáltatásokat. Figyelmes gesztus a vendég szobájába előzetesen
elhelyezni pl. üdvözlő kártyát, esetleg kisebb ajándékot (egy palack minőségi
bor, csokoládé, virág stb.), de a gyümölcstál, vagy bármilyen más dolog,
amellyel azt érzékeltetjük a vendég számára, hogy a szálláshelyen őt várták és
külön is odafigyelnek rá. Az ilyen típusú vendéglátás nagyban elősegíti azt,
hogy a vendég az üzletben valóban vendégnek és otthonos környezetben érezze
magát.
Határozza meg a szobaegység fogalmát!
A szobaegység
minden olyan helyiséget magába foglal, amely a vendégszobához tartozik, például
előtér/szoba, fürdőszoba/zuhanyozó, WC, nappali – hálószoba, erkély, teakonyha
stb.
A szálláshelyek döntő
többsége törekszik arra, hogy a különféle igényeknek megfelelően többféle
szobaegységet, vagy szobatípust alakítson ki. Itt nem csupán a helyiségekre
gondolhatunk, hanem a szobaegység férőhelyeinek a számára is. Beszélhetünk
egyágyas, kétágyas, vagy akár több ágyas szobákról, attól függően, hány
vendéget szeretnénk abban a szobaegységben egyidejűleg elszállásolni. A szobaegység
alapterületére vonatkozóan a már megjelölt rendeletben találunk pontos adatokat
attól függően, milyen rendeltetésű és minősítésű szálláshelyről van szó.
A munka során milyen környezetvédelmi szempontokra kell figyelni?
Napjainkban
felerősödött a környezettudatos munkavégzés iránti elvárás. Környezetünk védelme
mindenki számára az egyik legfontosabb feladat a jövő szempontjából. Éppen
ezért a szálláshelyek, vendéglátó egységek üzemeltetői és dolgozói felelőssége,
hogy munkájukat maximális odafigyeléssel végezzék, mellyel csökkenthetik a
környezet terhelését. A szálláshelyen, mint említettük a vendégek is „termelnek
szemetet”, de a napi munka során szintén keletkeznek hulladékok. A szelektív
hulladékgyűjtés és kezelés alapelvei szerint szétválogatjuk a papírféleségeket,
a szerves hulladékot (pl. ételmaradék), az egyéb szemetet, valamint a
környezetre különösen veszélyt jelentő anyagokat, például használt
akkumulátorok, elemek.
Tisztában kell lennünk
azzal, hogy a veszélyes hulladékok kezelésére külön jogszabály vonatkozik.
Nevezzen meg 5 veszélyforrást, amellyel a szálláshely takarító a napi munkavégzés során találkozhat és ennek következtében balesetet szenvedhet.
A szálláshely takarító
a napi munkája során számtalan veszélyhelyzettel találkozik, melynek
következtében akár balesetet is szenvedhet. Veszélyforrások pl.:
Ilyen pl. a csúszásveszély közösségi terekben, vizes helyiségekben, vendégszobákban illetve a háttér helyiségekben, mint raktár, iroda, szociális helyiség stb.
2. A tisztítószerek használatakor, ha a testfelületre kerülnek, sérülést okozhatnak, pl. hypo, Domestos és a már megtanult szerek.
3. A tisztítószerek szervezetbe kerülése, például vízkőoldószer belélegzése, vagy egyéb szer lenyelése ugyancsak komoly veszélyforrás.
4. Elektromos gépek, berendezések, eszközök kezelése, használata.
5. Sérült eszközök, termékek pl. csorba
pohár, törött üveg a minibárban stb.
A sztenderdek alkalmazására írjon legalább 2 példát egy szálláshelyre vonatkozóan.
A szálláshelyen kialakított rendszer megfogalmazza mindazt az elvárást, amelyet a szolgáltatási színvonal folyamatos fenntartása érdekében valamennyi dolgozónak be kell tartani.
Ilyen például a vendégszobák kialakítása és felszereltségének
meghatározása a berendezési, felszerelési tárgyak elrendezése.
A különféle bekészítések rendjének kidolgozása a vendégszobában, pl.
hány darab textíliát helyezünk el a fürdőszobában, milyen tisztálkodási
szereket bocsátunk a vendég rendelkezésére stb.
Állítson össze egy minibár készletet egy üdülőövezetben működő szálláshelyen.
2 féle rövid ital
(konyak, likőr, vodka stb.), 3 féle sör, 2 féle bor és pezsgő, 3 féle üdítőital
(rostos és szénsavas), 2 féle ásványvíz (szénsavas és szénsavmentes), csoki,
sós mogyoró, pisztácia stb., valamennyi termék kis kiszerelésű kivitelben.
Határozza meg a House keeping fogalmát és soroljon fel legalább három munkakört, egy nagy szálloda emeleti részlegén.
House keeping alatt a szálláshely úgynevezett emeleti részlegét értjük, ahol a vendégszobák, illetve azokat kiszolgáló egyéb terek, helyiségek találhatók, beleértve természetesen a kiszolgáló személyzetet is.
Munkakörök:
House keeping manager, vagy emeleti üzletvezető; House keeper, azaz gondnoknő,
Chamber maid = szobaasszony, emeleti londiner, emeleti kisegítő munkatárs.
Ismertesse a napi vendégszoba takarítás legfontosabb feladatait maradó vendég esetében!
Először meggyőződünk arról, hogy a szobában bent van e a vendég. Ha a vendég a szobában tartózkodik, udvarias kopogtatás után engedélyt kérünk tőle a munka elvégzésére.
A tevékenységünket ellenőrzéssel kezdjük, majd a szükséges takarítást, textília cserét,
hulladékeltávolítást, bekészítések pótlását, rendrakást elvégezzük.
Szükség szerint továbbítjuk a szálláshely többi részére
azokat az információkat, melyek a sztenderdek szerinti működés érdekében
elengedhetetlenek (karbantartási igény, étkészlet visszaszállítása a vendéglátó
részlegre stb.)