A szálláshely takarítás tevékenységhez kapcsolódó munkakörök
E téma tárgyalásánál különbséget
kell tenni szálláshely és szálláshely között, mivel minden egyes struktúra más
feladatokat kíván. Nyilvánvalóan egy kis panzió lényegesen egyszerűbb munkaszervezettel
rendelkezik, mint egy több száz szobás szálloda. A nagyobb kapacitású
üzletekben nem csupán a mennyiség miatt szükséges több munkatárs alkalmazása,
de a munkafolyamatok összehangolása is elengedhetetlen a színvonalas üzemelés
érdekében.
A
nagy szállodák munkaszervezetének felépítése meglehetősen bonyolult, erre most
részleteiben nem, csupán főbb vonalaiban térünk ki.
Azt a munkaterületet, ahol a
vendégszobák és azokat kiszolgáló egyéb helyiségek (folyosók, közösségi terek,
raktárak stb.) találhatók a szállodában „Emeleti részleg”-nek (angol kifejezéssel „House keeping”)
nevezzük, bár ez nem jelenti azt, hogy csak emeleten helyezhetők el.
A munkaterület szervezeti
kialakítása és vezetése az Emeleti Üzletvezető (House Keeping Manager)
feladata. Munkája során elsődleges szempont, hogy valamennyi vendégszoba
kiadható legyen, a vendégterek tiszta, rendezett állapotban alkalmasak legyenek
a vendégfogadásra, kiszolgálásra.
Mindezeken túl kiemelt figyelmet
kell fordítani az egészséges és biztonságos munkavégzésre, illetve a vonatkozó
jogszabályokban előírtak betartására, különös tekintettel az élet - és
balesetvédelmi szempontokra.
Külső szemlélő számára
elképzelhetetlen, mennyire összetett feladat megszervezni és folyamatosan
felügyelni e terület napi munkáját, milyen sok szempontot kell szem előtt
tartani annak érdekében, hogy a vendégek gondtalanul pihenhessenek a
szállodában.
Az emeleti üzletvezető munkájához
nélkülözhetetlen információkat elsődlegesen szálloda recepciójától kapja meg.
Ennek megfelelően a legfontosabb, hogy mikor, milyen vendégforgalom várható,
azaz a szobák milyen ütemezésben és mértékben lesznek kiadva.
A
szállodákban, de más szálláshelyeken is lehetőség van arra, hogy a vendégek
előre (akár hetekkel, hónapokkal) lefoglalhassák a szobákat. Sőt, minden üzlet
törekszik erre, hiszen akkor sokkal jobban meg lehet tervezni a napi
üzemeltetést, gondoljunk csak az áruk megrendelésére, vagy a dolgozók
szabadnapjának, szabadságának kiadására. Ezek mindig a szálláshely aktuális
foglaltságához igazodnak. A megrendeléseket a recepció tartja nyilván, innen
küldik szét az információkat a szálláshely többi részlegére (vendéglátó
egységek, mint pl. étterem, drink bár, kávézó, stb., vagy wellness részleg,
gyógyászati szolgáltató részleg stb.). Minden terület úgy tervezi és szervezi a
munkáját, hogy az a legjobban igazodjon a várható vendégforgalomhoz. Amennyiben
azt látjuk, hogy az elkövetkező héten „telt ház” (minden szoba foglalt) lesz,
akkor természetesen sok vendég, sok munka várható és vélhetően nem lesz lehetőség
szabadság kiadására. Ugyanakkor a vendéglátó részlegen sok árura lesz szükség,
az emeleti részlegen pedig nagy mennyiségű tisztítószerre, több mázsa tiszta
textíliára és hasonlókra.
Azt is nagyon fontos már előre
tudni, hogy egy több napos telt ház esetén hány naponta fog cserélődni a
vendégek száma, vagy mondjuk a hétfőn érkező vendégek péntekig tartózkodnak,
tehát egy hét alatt egyszer sem fog cserélődni a vendégsereg. A naponta
cserélődő vendégkör mindig sokkal több költséggel jár, mint a hosszabb
tartózkodási idejű vendégkör. Talán nem szorul különösebb magyarázatra, hogy ha
a szobákat minden nap teljesen ki kell takarítani, az jóval munkaigényesebb és
költségesebb, mintha maradó vendég után takarítunk.
Ezért nélkülözhetetlen a lehető
legrészletesebb információk birtokában lenni a napi munka megtervezéséhez és
megszervezéséhez az előzetes foglaltsági állapottal kapcsolatban, amely állapot
ugyanakkor gyakran változhat, naponta akár többször is. Megrendelések érkeznek,
módosítások, lemondások ugyanígy, nincs rá recept és támpont, mikor és hogyan
változik a szálláshely telítettsége. Ezért kell tehát folyamatosan figyelemmel
kísérni az eseményeket, s azokra a leggyorsabban reagálni.
A House Keeping Manager irányítja az emeleti részleg munkáját, vegyük
tehát sorra, melyek a legalapvetőbb feladatai:
Először is a már korábban tárgyalt
standard-ek szerinti állapot kialakítása, valamint fenntartása a
vendégszobákban, a közösségi terekben és egyéb helyiségekben.
Biztosítani
mindazon feltételt, amely a napi munkavégzéshez szükséges. Ide tartozik az
összes olyan dolog beszerzése és folyamatos biztosítása, mint például a
tisztítószerek, tiszta textíliák, nyomtatványok, takarító gépek, berendezések,
egyéb kellékek.
Gondos és előre tekintő magatartás
nélkül bizony előfordulhatnak komoly működési zavarok. Ha történetesen egy több
napos munkaszüneti időszak alatt a szállodában naponta kicserélődik a vendégkör
és nem gondoskodnak előre a kellő mennyiségű tiszta textíliáról, megeshet, hogy
nem lesz tiszta ágynemű, amit felhúzhatnak az utolsó ünnepnapon, így természetesen
a szobák sem lesznek kiadhatók, ezáltal az üzlet jelentős forgalom/bevétel
kiesést szenved el.
Adódhat olyan szituáció, amikor
valamilyen műszaki probléma következtében napokig nem adható ki egy szoba, mert
vagy nincs olyan szakember a hétvégén, aki el tudja hárítani a problémát, vagy
egy alkatrész hiánya nem teszi lehetővé a javítást.
Az
ilyen esetek elkerülhetők alapos és tervszerű munkaszervezéssel, melynek
felelőse a House keeping manager. A szakmában szállóigévé vált egy mondás: a
világon a legdrágább szoba az üres szoba!
Az emeleti üzletvezető készíti el az
emeleti dolgozók napi, heti munkabeosztását, ütemezi a szabadság kiadását. Az
előzetes foglaltság alapján megtervezi ki melyik nap és milyen műszakban fog
dolgozni. A munkabeosztást egy – két hétre előre készítik el, amely viszont a
foglaltság változása, vagy bármely egyéb előre nem látható ok (betegség,
családi gond stb.) következtében változhat.
A nap kezdetén elkészíti azt a
feladat kiosztást, amely azt tartalmazza, ki milyen területen és feladatot fog
ellátni a tárgynapi munkája során. Későbbiekben fogjuk tárgyalni a takarítási
módokat és fajtákat. Most erről csak annyit, hogy más nehézségi fokú egy olyan
szobát kitakarítani, amelyikben a vendég több napig tartózkodik és megint más,
olyat, amelyikből a vendég elutazott. Az a szoba, amelyikből a vendég
elutazott, teljes körű takarítást igényel, beleértve a fürdőszoba és egyéb
vizesblokkok fertőtlenítését. Egy ilyen szoba rendbetétele lényegesen
időigényesebb, mint egy olyan szobáé, ahol „maradó” vendég lakik. A House
Keeping Manager figyel arra, hogy minden munkatárs lehetőség szerint egyenlő
mennyiségű munkát végezzen. Az egyenlő terhelés segíti a hatékony és színvonalas
munkavégzést. Korábban már szóba került, hogy a nemzetközi gyakorlatban
kialakult tapasztalat szerint egy emeleti dolgozó napi 8 órás munkaidőt
feltételezve körülbelül 15 – 25 szobát tud megfelelő színvonalon kitakarítani.
Ez
a szobamennyiség természetesen sok egyéb szemponttól függ és szálláshelyenként
eltérő. Befolyásolja például a
szálláshely kategóriája, a takarítandó szobák típusa, a szálláshelyi
standard-ek köre stb., ezért az „Ahány ház, annyi szokás” elv alapján a napi
szobamennyiség meghatározása mindenhol egyedileg történik.
Az aznapi feladat kiosztását az
üzletvezető gyakran delegálja (tovább adja) a gondnoknőknek (house
keeper). Ők azok a munkatársak, akik a napi tevékenységük során kezelik a
raktárakat, eszközöket, ellenőriznek, elvégzik a bekészítéseket, kezelik a
talált tárgyakat és irányítják a többi emeleti dolgozó munkáját. Adminisztrációt
végeznek, kapcsolatot tartanak a beszállítókkal, mosodával és egyéb
partnerekkel, szükség szerint a szálloda más, például a műszaki, biztonsági részlegeivel.
Folyamatos kapcsolatot tartanak a recepcióval, illetve mindenkivel, ami a
zökkenőmentes munkamenet és szolgáltatás biztosításához elengedhetetlen.
Mivel munkájuk jelentős részét
vendégtérben végzik, alapvető elvárás velük szemben a jó kommunikációs készség,
a vendég centrikus magatartás. A gondnoknők munkájának koordinálása a House
keeping manager feladata. Egy gondnoknőre egy műszak alatt 40, vagy annál több
szoba is juthat és ellenőrzést követően ők jelentik le a recepción, hogy a
szoba ki lett takarítva és megtörtént az ellenőrzés is. Vannak szálláshelyek,
ahol a minibár szolgáltatás teljesen a gondnoknőkre van bízva az
árubeszerzéstől az elszámoltatásig, beleértve a napi feltöltést egyaránt.
Az effektív takarítási feladatokat a
szobaasszonyok és szobalány (chamber maid) - ok végzik. Erről a
munkakörről szól leginkább ez a tananyag, mely változatos, de nem könnyű
fizikai munka. Sokan még a szakmán belül is azt gondolják (különösen egy
elegáns szállodában), nem is olyan megerőltető ez a munka, hiszen szép
környezetben könnyű rendet és tisztaságot tartani. Nos, valójában ez nem így
van, bár kétségtelen, hogy a munkakörülmények sokkal kulturáltabbak,
összehasonlítva egy kereskedelmi egység, vagy akár irodaház adottságaihoz
képest. A szobaasszonyok nem egyszerűen „takarító robotok”, hanem nagyon fontos
munkatársai egy szálláshelynek, akik ne feledjük, munkájuk döntő részét
vendégtérben, gyakran a vendégek jelenléte mellett végzik. Komoly szerepük és
felelősségük van abban, hogyan érzi magát a vendég a szálláshelyen.
Nagyobb szállodákban több, kisegítő
személyzet dolgozik még a House keeping részlegen. Ilyenek a kisegítők /
segédmunkások, vagy az emeleti londinerek. A kisegítők feladata és
szerepe ott rejlik, ahol nehezebb eszközöket, vagy egyéb tárgyakat kell
mozgatni.
Gyakori eset, amikor a vendég
szobájába pótágyat, íróasztalt vagy más bútorzatot igényel. Ezeket súlyuknál
fogva a szobaasszonyok nem, vagy csupán nehezen tudnák elhelyezni. Ha több száz
szobakapacitással rendelkező szálláshelyre gondolunk, ott a tiszta és szennyes
textíliák mennyisége kilogrammban kifejezve több száz, de akár ezer kilogrammra
is rúghat. Ezek pakolása, szállítása meglehetősen komoly fizikai megterhelést
jelent és a kisegítők kifejezetten ez alól mentesíthetik a szobaasszonyokat.
Az emeleti londiner munkakör
valójában ideiglenes jellegű, melynek célja kettős. De először nézzük, mit
jelent a londiner kifejezés? Szállodákban találkozhatunk velük, elsődleges
feladatuk a vendégek csomagjainak, poggyászainak szállítása. Ha a vendég
megérkezik, vélhetően több – kevesebb csomagot is hoz magával. A szálloda
nagyon figyel arra, hogy a vendégek már az első pillanattól kezdve (megérkezés)
úgy érezzék, valóban vendégként bánnak velük. Ehhez hozzátartozik, hogy
munkatársaink segítségükre vannak a csomagok szobába történő felvitelében, ne a
vendégnek kelljen cipekedni. De ugyanígy történik a vendég távozásakor, amikor
a szobából lehozzuk a csomagokat a kocsihoz, taxihoz, buszhoz stb. A londinerek
segítenek mindebben, de túl ezen, számos egyéb szolgáltatást is nyújthatnak a
vendégek számára, mint például csomagmegőrzés, információnyújtás a szálloda
szolgáltatásairól, illetve a szolgáltató részlegek bemutatása. Nos, itt jutunk
vissza az emeleti londiner munkakörhöz, amelynek, mint előbb említettük kettős
célja van:
Egyrészt segít a szobaasszonyok,
szobalányok napi munkájában. Textíliákat pakol, porszívóz és minden olyan
feladatot ellát, amellyel megbízzák. Másrészt a munkája során megismeri a
szálláshely épületét, szolgáltató részlegeit, különös tekintettel a
vendégszobákra. Amikor néhány hét – hónap elteltével már nem az emeleten
dolgozik, hanem „rendes” londinerként, akkor tudni fogja melyik szoba melyik
emeleten, folyosón található, illetve a vendégnek meg tudja mutatni, mit hol
talál a szobájában, és ha a vendég kéri azt is, hogyan működnek a műszaki
berendezések (klímaberendezés, televízió és más szórakoztató, vagy egyéb
eszköz).
Nem kifejezetten emeleti
dolgozóként, de a napi munkavégzés kapcsán találkozhatunk még műszaki,
karbantartó részleg, vagy a biztonsági szolgálat munkatársaival. Ha a vendégszobában,
illetve bárhol valamilyen műszaki problémát észlelünk (nem ég a villany, csepeg
egy vízcsap, nem fűt a fűtőtest stb.), haladéktalanul jelezzük a gondnoknőnek,
house keeping managernek, de akár közvetlenül a műszaki/karbantartó részlegnek.
Egyfelől a hiba elhárítása a lehető legrövidebb időn belül meg kell történjen,
nehogy komolyabb következményei legyenek (elázik a szoba, mert nem
tulajdonítottak jelentőséget egy kis radiátor csepegésnek). Másfelől a
szálláshelynek kifogástalan szolgáltatást kell biztosítani és ebbe nem fér bele
semmilyen hiányosság. Ellenkező esetben a vendég elállhat a szolgáltatás
igénybevételétől, vagy kártérítést követelhet a csökkent szolgáltatási színvonal
miatt (mondjuk, nyáron nem üzemel a klímaberendezés egy apró kis tömítés hibája
miatt). Nagyobb a baj, ha a hiba következtében a vendég személyes tárgyaiban
kár keletkezik: pl. a kilyukadt radiátorból kifolyó víz eláztatta a vendég
ruháját és foltot hagyott rajta.
Ha
tehát nem emeleti dolgozók végeznek munkát ezen a részlegen, olyankor - több
okból kifolyólag is - különös figyelmet szükséges fordítani arra, hogy
felügyelet nélkül ne maradjanak.
Amíg dolgoznak, folyamatosan
felügyeljük a tevékenységüket, nehogy valamiben kárt tegyenek. Gondoljunk csak
arra, amikor egy szerelő az olajos szerszámot leteszi pl. a padlószőnyegre,
vagy valamelyik bútorra. Az ilyen esetek úgy kerülhetők el, hogy előre elmagyarázzuk
nekik, mire figyeljenek a munkájuk során. Volt már olyan eset, amikor a
szerelőt egyedül hagyták, hogy cseréljen ki egy alkatrészt a fürdőszobai
csaptelepben. Miután elvégezte a munkát, úgy érezte, megszomjazott. Körülnézett
a szobában, látott egy hűtőszekrényt tele mindenféle itallal és csillapította
is a szomját. Másnap a minibárt ellenőrző munkatárs, fogyasztást regisztrált a
szobában és annak összegét felterhelték a vendég számlájára. A többit könnyen
elképzelhetjük, milyen botrány kerekedett az egyébként egyszerű „munkabalesetből”!
Még nagyobb körültekintést
igényelnek az olyan esetek, amikor foglalt szobában kell valamilyen javítást
elvégezni és a szobában ott vannak a vendégek személyes tárgyai, illetve, ha
nem saját dolgozónk, hanem úgynevezett „külső” szolgáltató cég munkatársa hárítja
el a hibát.
A későbbiek során látni fogjuk, de
itt is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a szálláshely bizonyos mértékben
anyagilag felelős a vendégszobában elhelyezett tárgyaiért.