Wellness részleg takarítása

Az emeleti munkatársak csakúgy, mint valamennyi más munkakörben dolgozó kolléga nyitott szemmel és füllel, körültekintően és kellő alapossággal kell, hogy dolgozzon a munkaterületén.
 
A szolgáltató szféra egy olyan terület, ahol minden egyes résztevékenység egymásra épül, és jól, vagy rosszul kiegészíti a másikat. Ha a láncolatban valami nem megfelelő, akkor könnyen megeshet, hogy az egészről alkotott kép is rossz lesz. Nem elegendő tehát csak a saját munkánkra koncentrálni, hanem a többiekére ugyanúgy, mert közös erőfeszítés és csa-patmunka nélkül nem lehet jó összképet kialakítani az üzletünkről.
 
Nincs jó és kevésbé jó része egy szálláshelynek, a vendégek az egészet minősítik.

A wellness szolgáltató részleg takarítása naponta, időszakosan, vagy nem előre ütemezett időben történhet. Ezen a munkaterületen különösen fontos az elővigyázatosság, hiszen a csúszásveszélytől az érintésvédelemig számos veszélyforrás megtalálható. A páraképződés miatt pedig a levegő szennyezettségi fokának felügyelete hasonlóképpen fontos tényező. A napi feladatok sorába tartozik a helyiség/ek padozatának, felszerelési és berendezési tárgyai-nak tisztítása, törölgetése, fertőtlenítése, illetve a vizes részek (jakuzzi, medencék stb.) vízmi-nőségének ellenőrzése, kezelése.

Takarításkor hasonlóképpen - amint azt a vendégszobák vizesblokkjainak takarításakor megismertük - járunk el a felületek vonatkozásában, azzal a kitétellel, hogy a helyiségek levegőjének magas páratartalma miatt az oldalfalak vízkőtelenítése és áttörlése gyakrabban szükséges. Ennek hiányában - akár milyen jó a helyiség légtechnikája - könnyen előfordulhat elvízkövesedés, vagy penészképződés. További szempont a takarítási tevékenységnél, hogy ellentétben a szobai fürdőszobákkal a közösségi szolgáltató részlegeket sok vendég használja és nem mindenki egyformán (rendeltetésszerűen). Ebből következően még fontosabb az állandóság.
 
A terek padozatára kerülő bármilyen víz csúszásveszélyes és balesetet okozhat, ezért ennek feltörlésére folyamatosan figyelmet kell fordítani. Különösen veszélyes az úgynevezett „pangó" víz, amely a balesetveszélyen túl egészségügyi kockázatot is jelent.
Természetesen ahol van állandó személyzet, akkor az ő feladatuk és felelősségük mindezt felügyelni, elhárítani.

A wellness részlegeken a textília igény jóval nagyobb, mint a többi szolgáltató helyen. Erre a reggeli munkakezdés előtt érdemes alaposan felkészülni. Nem csupán a megfelelő mennyiséggel, hanem a használt textíliák naponta többszöri elszállításával, beraktározásával kell számolni.

A takarításhoz szükséges tisztító és egyéb szerekből ugyancsak nagyobb készletet tartunk, felkészülve a váratlan helyzetekre is. A helyiség padozatának és falfelületeinek, szanitereinek ápolása mellett a már megtanult eljárásokon túl új feladatot jelent a szaunák, gőzkamrák, szoláriumok és egyéb speciális berendezések takarítása. Minden berendezéshez el kell sajátítani a megfelelő kezelési, takarítási és ápolási eljárást.
 
A szaunák esetében a fa felület egészen más módon takarítandó, mint a hidegburkolatok. Itt a különféle maróanyagok, szerek nem használhatók, a rendszeres fertőtlenítés viszont nem hagyható el. Minden berendezési tárgyat kikapcsolt, áramtalanított állapotban szabad takarítani és ápolni legyen az szauna, vagy hajszárító.
 
A wellness részleg bútorzatának takarítása során először arra figyelünk, milyen anyagból készültek. Lehet fa, fém, műanyag, vagy más egyéb, mint például rattan. Lehet raj-tuk valamilyen matrac, textil, esetleg műanyag betét, de még akár gyékény is. Ahány anyag, annyiféle tisztító-, ápolószer és annyiféle kezelési mód. A lényeg, hogy a bútorzat takarítása-kor valamennyi szennyeződést eltávolítsunk, a nap végén pedig fertőtlenítsük. A textíliákat mosatjuk, a matracokat és egyéb betéteket szükség szerint tisztítjuk. Nagy segítséget jelent, ha a szálláshely rendelkezik olyan gépekkel, amelyek alkalmasak ilyen feladatok ellátására.

A különféle medencék takarítása során különbséget teszünk hideg-, meleg- és gyógyvizes medencék között. A hideg-, és meleg (temperált)vizes medencék esetében is kétféle típus használatos: egyik az úgynevezett töltő - ürítő, a másik a vízforgatós medence.
A töltő - ürítő azt jelenti, hogy a medencét kitakarított állapotban feltöltjük a kívánt mennyi-ségű és hőfokú vízzel, majd bizonyos üzemóra/használatot követően leeresztjük belőle a vizet.
Ezt követően kitakarítjuk, - ha bármilyen egyéb javítás stb. szükséges elvégeztetjük - fertőt-lenítjük, és csak ezután töltjük fel ismét vízzel. Hasonló eljárással működnek a gyógyvizes medencék is.

A vízforgatóval ellátott medencék, jakuzzik stb. működése során a vízbe megfelelő vegyszerek adagolásával (illetve a beépített szűrők stb. révén) a vizet csak bizonyos idősza-konként - akár több hónap - ürítik ki a medencetérből, így takarításuk lényegesen egyszerűbb, a szűrők és vezetékek ellenőrzése viszont gyakoribb, amelyet szakemberek végeznek és egyúttal minden beavatkozást dokumentálnak.

A különféle medencék vízminőségét egészségügyi hatósági előírások szabályozzák, betartásuk a vállalkozás kötelezettsége és felelőssége.
Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy az ilyen szolgáltató részlegeken milyen nagy a fertő-zésveszély, ezért az itt dolgozóknak nem elegendő „csak" tisztában lenni a felelősséggel, ha-nem meg kell követelni a rend és a szabályok betartását a vendégektől is.
A napi takarításon kívül időszaki, vagy nagytakarítást rendszeresen végzünk. Hason-lóan a vendégszobáknál megtanultakhoz ilyenkor kimozgatjuk a berendezéseket, bútorzatot és egyebeket, hiszen a pára, a víz, a por olyan helyekre is bejut, ahová a mindennapok során nem érünk el a takarítás során.

 

Rendkívüli takarítást akkor rendelhet el a vezetés, ha valamilyen karbantartást, felújí-tást, javítást stb. végeztek. A beavatkozás jellegétől függően takarítunk mindent, ami igényli. A wellness terek természetes hozzátartozói a különféle növények. Ápolásuk napi feladat, mely a szokásos alapismereteken túl további ismereteket feltételez.
 
A növényeket a szokásos locsolás, törölgetés stb. - n kívül rendszeresen mozgatjuk, szükség szerint alakítjuk a levélzetet, gyökereket és minden egyéb részt. Mivel nem természetes közegben élnek, jobban oda kell figyelni rájuk, hogy valóban szépek, egészségesek legyenek, ezáltal emelve a terek esztétikai és komfort érzetét.

A takarítás - mint alapvető szolgáltatási tevékenység - minősítése nem csupán „házon belül", hanem a vendégek által is gyakran megtörténik, melynek olykor kérés nélkül, vagy kifejezetten kérés alapján hangot adnak. A vendégek értékítélete fontos az üzlet számára, hi-szen mégis csak az ő véleményük a meghatározó a munkánk színvonalát illetően.

 

A szolgáltatók körében egyik legelterjedtebb forma a különféle kérdőívek alkalmazása. Ezek azért praktikusak, mert a vendég a szabadidejében, senkitől nem befolyásolva töltheti ki a kérdésekre a választ.

Ráadásul saját maga eldöntheti, hogy névvel ellátva, vagy anélkül osztja meg észrevételeit az üzlettel. Bár a kritikákat kevesen fogadják kitörő lelkesedéssel - és mint tudjuk a szolgáltatások megítélése gyakran szubjektív alapokon nyugszik -, mégis a vendégek véleménye fontos a hibák kiküszöbölésében, valamint a jövőbeni fejlesztések szempontjából is.


Egy ilyen vendégelégedettségi kérdőív álljon itt, melyből látjuk, milyen kérdések sze-repelhetnek rajta. A kérdőíveket a vendégek többnyire lezárt borítékban a vezető nevére vagy a vendégszobában, vagy a recepción/portán hagyhatják.