A takarítás folyamata
Amint korábban említettük,
különbséget teszünk takarítás és takarítás között attól függően, hogy milyen
helyiséget takarítunk, illetve annak a helyiségnek milyen az állapota, a
szennyezettségi foka.
A munkafolyamat első
szakasza az előkészülés.
Látszólag egyszerű dologról van szó,
mégsem szabad elbagatellizálni az ügyet. Az előkészítetlen munka kevésbé
hatékony, több időt és energiát emészt fel, továbbá a minősége sem mindig éri
el a kívánatos szintet.
A szálláshely takarító,
szobaasszony, szobalány munkakörök esetében még egy szempontot figyelembe kell
venni, nevezetesen azt, hogy a szálláshely típusa, kapacitása indokol e több
műszakos munkarendet. Ha igen, akkor ez többnyire nappalos és délutános
műszakokat jelent, viszont a két műszakban eltérő feladatok lesznek.
Kezdjük a nappalos műszakban
dolgozókkal. Amikor megkezdi a napi munkáját, azaz átöltözve, munkavégzésre
alkalmas állapotban hozzálát a teendőkhöz, először információkat kér a
szálláshely más részlegeitől. Tudnia kell hány szobában laknak vendégek, milyen
összetételűek (családok, egyéni, csoport stb.), melyek az utazó és maradó
szobák, melyek maradtak üresen, van e valamilyen külön kérés (később hagyják el
a szobát), vagy egyéb soron kívüli teendő, például takarítás a külön teremben,
nincs e valamelyik szobában valamilyen műszaki probléma és minden ehhez hasonló
információt, amely alapvetően befolyásolja az aznapi munkavégzést.
Ha nagyobb kapacitású szálláshelyről
beszélünk, akkor a szálláshely takarító elsődlegesen a már megismert szervezeti
struktúra vezetőitől kapja meg a szükséges információkat, ha kisebb üzletről
van szó, akkor gyakran előfordul, hogy több feladatot is egy személyben lát el,
azaz „utána kell járni”, magyarul beszerezni a szükséges információkat. Panziók
esetében jellemző, hogy néhány fővel működik az üzlet, így ott gyakorta több
területről (recepció, vendéglátó stb.) is tájékozódni kell.
A legalaposabb információkat a
vendégszobák foglaltságával, állapotával illetve a közösségi terekkel
kapcsolatos feladatok jelentik. A vendégszobák foglaltságát illetően nem csupán
azt kell tudni, hogy melyik szobában lakik, vagy lakott vendég. Amelyik
szobában maradó vendég van, ott meg kell találni a megfelelő időpontot a
takarításhoz, illetve a szoba ellenőrzéséhez (pl. minibár). Ezt megtudhatjuk a
recepció munkatársaitól, ha ott esetleg jelezte a vendég a takarítási igényét,
vagy ennek ellenkezőjét, továbbá onnan is, ha a vendég a szobaajtajára
kiakasztott táblácskával adja értésünkre a kívánságát. Ha semmilyen támpont nem
áll rendelkezésre, reggel 8 óra előtt semmi esetre sem próbálunk bemenni a
lakott szobába. Amennyiben a műszak történetesen reggel 7.00-kor kezdődik, a
köztes időszakban elvégezzük az előkészületeket, de ha ezt követően sem tudjuk
elkezdeni a szobák takarítását, akkor a közösségi tereket takarítjuk, illetve
az üres szobákat, a már korábban megismertek szerint. A szálláshely takarító
munkájának nagy részét vendégtérben végzi. Ez kitűnő alkalmat biztosít arra,
hogy tájékozódjunk a vendégek mozgásáról. Ha például az emeleti folyosókat
takarítjuk, láthatjuk, melyik szobából távozik a vendég, vagy ha nem utazik el,
akkor lemegy reggelizni. Ilyenkor azonnal reagálunk és azt a szobát rendbe is
tesszük, amíg a vendég vissza nem tér. Az információáramlás a szálláshelyeken
nem csupán egyirányú, hanem több csatornán történik és folyamatosan oda –
vissza zajlik. Elengedhetetlenül fontos, hogy ne csak kérjünk, hanem
továbbítsunk is információkat a szálláshely egyéb részlegeinek. Itt is
példaértékű szituációkat lehetne felsorolni, amelyekből sokat tanulhatunk:
történetesen a vendég a folyosón találkozik a szobaasszonnyal és neki szól,
hogy a szobát csak a legkésőbbi időpontban (pl. déli 12 óra) szeretné átadni,
mert még délelőtt programja van, elutazás előtt pedig szeretne lezuhanyozni.
Ekkor a munkatársunk továbbítja ezt az információt a recepciónak, gondnoknőnek
és mindenkinek, akinek fontos lehet. Akár hány fős személyzet dolgozik a
szálláshelyen, csapatot alkotnak, ahol mindenki egymásra van utalva és akkor
lesz eredményes a szolgáltatás, ha valamennyi „csapat tag” megteszi a maga
részéről, ami megtehető. Nem lehet mindent írásban rögzíteni egy munkaköri
leírásban sem, a szolgáltató szférában gondolkodó munkatársak tudnak csak
eredményesen helytállni.
Az információ beszerzés, tájékozódás
után az előkészületek sorában felmérjük milyen eszközök, anyagok és egyebekre
lesz szükség a feladatok teljesítéséhez. Rendelkezésre áll e mindaz, ami nélkül
nem tudjuk ellátni a teendőket. A gépek, berendezések működőképesek e, van e
megfelelő számú eszköz mindenki számára, mert előfordulhat, hogy több szobában
is kell szőnyegpadlót tisztítani, de nincs annyi szőnyegtisztító gép, hogy
minden dolgozónak egyszerre jusson. A másik terület a tisztítószerek köre, van
e, elegendő mennyiség mindenből, netán fogytán a vízkőoldószer és csak másnap
érkezik szállítmány, tehát a vízkőoldást csak a legindokoltabb helyeken fogjuk
elvégezni aznap. Hasonlóképpen feltérképezzük a bekészítendő egyéb anyagokat
(nyomtatványok, varrókészlet stb.) és nagyon lényeges a tiszta textíliák számba
vétele nem csak mennyiségileg, hanem fajtánként is. A textíliák esetében
viszont még ez sem mindig elegendő: napi gyakorlat, hogy azt tapasztaljuk,
darabszámra rendelkezünk megfelelő mennyiségű lepedővel, párnahuzattal,
törülközővel stb., de amikor széthajtjuk, akkor válik láthatóvá egy folt,
valamilyen sérülés, szakadás, így az a textília nem kerülhet be a szobába. A
textíliák esetében tehát mindig rátartással kell számolnunk, mivel a mosodából
való visszaérkezéskor nincs mód minden darabot egyesével átvizsgálni. Minden
eszköz, anyag esetében - amely a munkához szükséges – alaposan felmérjük a napi
szükségletet. Nagyon kellemetlen, sőt anyagi károkat okozhat az olyan
szituáció, amikor délután kiderül, hogy néhány szobába nem jutott tiszta
ágynemű, ezért azokat nem tudjuk kiadni, azaz az üzlet bevétel kiesést
kénytelen elszenvedni, holott ez a helyzet alapos, precíz munkavégzéssel megelőzhető
lett volna.
Kisebb szobaszámú szálláshelyeken -
ahol, mint már megtanultuk több munkafolyamat is egy kézben összpontosulhat -
gyakran a szobaasszony feladata lesz összeállítani az eszköz, tisztítószer stb.
beszerzési listákat. Ehhez nem csupán a napi szükségletet kell ismerni, hanem a
raktározási kapacitást, lehetőségeket is. A vezetővel mindenképp egyeztetjük a
javaslatot, és ő fogja eldönteni, végül miből milyen mennyiségű és minőségű
termékek beszerzése fog megtörténni. A gyakorlatban fontos szerep jut azoknak,
akik nem csupán beszerzik, hanem használják is azokat. Lehet, hogy a felelős
vezető valamilyen akciós terméket részesítene előnyben, de annak a minősége nem
felel meg, így az olcsóbb szer gyakran drágább lesz. Tisztítószerekből például
nagyon széles választék áll rendelkezésre a piacon a koncentrátumoktól a
külföldi, hangzatos nevű mindenre használható „csodaszerekig”. Az előbbiekben
vázolt információcsere és csapatmunka alapján segítjük egymás munkáját.
Természetes, hogy mindenki törekszik a legjobb árszínvonalú termékek
használatára, de a gazdaságossági szempontok nem írhatják felül a szakmai
kritériumokat és a praktikusságot.
Valamennyi információ birtokában a
munkafolyamat következő fázisa, amikor a szálláshely takarító összeállítja a
napi munkavégzéshez szükséges anyagokat, eszközöket. Megkapja a takarítandó
szobák listáját, ebből kiderül számára, mire lesz szüksége aznap.
A szobaasszonyi kocsira, de lehet
erre a célra rendszeresített kosár, vagy más eszköz, összekészíti a takarításhoz,
bekészítéshez való dolgokat:
seprü, lapát, vödör, felmosó ruha, súrolók, törlők,
gumikesztyű, tisztító, ápoló és fertőtlenítőszerek, illatosítók, porszívó és
egyéb takarítógépek, textíliák, fürdőszobai bekészítések, szobai bekészítések,
nyomtatványok és minden standard-ek szerinti egyéb termék.
Figyelmet
kell fordítani arra, hogy sok esetben a szálláshely valamilyen élelmiszer
jellegű termékkel kedveskedik a vendégeknek. Ilyen lehet egy „Jó éjt” csoki,
vagy bonbon, de akár más egyéb is. Ezeket (bár jellemzően egyedileg csomagolt
termékekről van szó) a szobaasszonyi kocsin külön tartóban, minden más
terméktől elválasztva kezeljük.
Teljesen
elkülönítve a szennyes textíliák összegyűjtésére és szállítására való zsák,
kosár, stb., valamint a hulladék gyűjtésére rendszeresített zsák/ tároló stb.
előkészítése. Ha megfelelően előkészültünk a teendők ellátására, időveszteség
nélkül tudjuk végezni a munkát. Ha viszont nem kellő alapossággal tettük
mindezt, akkor előfordulhat, hogy egy – két apróságért vissza kell menni a
raktárakba és ez plusz időt, fáradságot jelent.
Az elektronikai berendezések
ismertetésénél már érintettük a korszerű, kártyás rendszert, amellyel a
vendégszobák ajtaja nyitható. Bár a technika rohamosan fejlődik, mégis nagyon
sok szálláshely van, amelyek maradnak a hagyományos, kulcsos rendszereknél.
Nem
szakmabeliek számára ismeretlenül hangzik, ha főkulcsos, vagy vezérkulcsos
zárrendszerekről hallanak. A szálláshelyek esetében viszont ezeket használjuk
egyszerűen praktikus okok miatt. Ahhoz, hogy a szobaasszonyoknak, gondnoknőnek
és más egyéb személyzetnek ne kelljen adott esetben több tucat kulcsot
használni a munkája során, kialakítják az üzlet saját fő-, vezérkulcsos
rendszerét. Ez a következőképpen működik: meghatározott számú zárbetétet, -
például ha az egyik emeleten lévő ajtók száma 30 db, akkor 30-at – úgy
gyártanak le, hogy mindegyik zárat külön kulcs tud nyitni, de gyártanak hozzá
egy főkulcsot is, amelyikkel valamennyi ajtózár nyitható. Ezt meg lehet tenni
akár emeletenként, részlegenként, vagy tetszőleges számú zár esetében. Ennek
segítségével a szálláshely takarító munkatársnak elegendő egy főkulcs az adott
emelet összes ajtajának kinyitásához. Gyártható továbbá vezérkulcs is, amelyik
az üzletben lévő összes zár nyitására alkalmas. Ezeket többnyire a vezetők
használják, mivel bár nagyon hasznos és praktikus rendszerről van szó,
ugyanakkor nagy felelősséget is jelent. Ezért mindenhol házi szabályzatban
rögzítik, hogy fő - és vezérkulcsok nem vihetők ki az üzletből, illetve aki kap
ilyen kulcsokat, az aláírásával elismeri azok felelős használatát. Gondoljuk
csak meg, milyen károkat okozna, ha valaki az utcán elveszítene egy ilyen
kulcsot és a megtaláló mindenhova bejuthatna vele!
A
mágnes kártyák esetében lényegesen egyszerűbb a helyzet, hiszen a rendszer
pillanatok alatt át tudja kódolni az elveszített kártyát, ezáltal az már többé
nem alkalmazható. Ez történik például, amikor a vendég kijelentkezik a
szálláshelyről, a számítógépben töröljük a kártya kódját, a vendég tehát meg is
tarthatja a plasztik kártyát, mely souvenirnek ugyan jó, de semmi másra nem
használható.
A
munkakezdés előtt tehát a szobaasszony magához veszi a főkulcsot, vagy a
mágneskártyát és az összekészített anyagokkal elindul megkezdeni a takarító
tevékenységet.
A szálláshelyeken történő
munkavégzés szempontjából a legfontosabb, hogy tevékenységünket próbáljuk meg
szinte „észrevétlenül”, de legfőképpen a vendégek nyugalmának zavarása nélkül
végezni. Éppen ezért szakmánk alapelvei között első helyen szerepel a diszkréció.
Lehetőleg minimális zajjal, tapintatosan és a lehető legkörültekintőbben
dolgozzunk, mert a szálláshely - legyen az szálloda, vagy egy kis panzió -
alapfunkciója a vendégek zavartalan pihenésének biztosítása. A gyakorlatban
például mindez úgy történik, hogy reggel 8 óra előtt, de üdülőszálláshelyeken
ez lehet 9, esetleg 10 óra is, nem végzünk olyan munkát, ami jelentősebb
zajhatással jár. Ilyenek a porszívózás, szőnyegtisztítás stb. Ezeket a munkákat
később végezzük, ha már meggyőződtünk arról, hogy azzal nem zavarunk senkit. Ha
az egyik szobaajtón látjuk a „Kérem, ne zavarjanak” táblát, akkor annak a
szomszédságában lévő szobák takarítását hagyjuk utoljára, vagy halasszuk
későbbre.
Mindezen túl a folyosókon való
mozgást, egyéb munkavégzést is ennek figyelembe vételével végezzük és nagyon
fontos, hogy valamennyi munkatárs (karbantartó, kisegítő, felszolgáló stb.)
figyelmét szintén ráirányítsuk ezek fontosságára.
A munkafolyamat ütemezését illetően
célszerű az üres szobák takarításával, ellenőrzésével kezdeni, mivel ez járhat
a legkisebb zajjal. Egyben nagy segítséget jelent majd a recepciósoknak, akik
ha megkapták a visszajelzést, hogy a szoba rendben van és le is lett ellenőrizve,
tudják, hogy kiadható, alkalmas vendégfogadásra.
Az üres szobák takarításával/ellenőrzésének
végeztével folytathatjuk a munkát akár a foglalt szobák, illetve azon szobák
takarításával, ahonnan a vendégek elutaztak. Fentieken kívül ezt
befolyásolhatja néhány egyéb szempont: például a recepció jelezte, hogy a lakosztályból
már elutazott a vendég, de hamarosan érkezni is fog oda egy másik vendég, aki
szeretné a szobát a hivatalos bejelentkezési idő előtt elfoglalni. Ilyenkor, ha
a szálláshely tudja biztosítani (jó munkaszervezéssel) ezt a vendégnek, az
nagymértékben növeli a vendég elégedettségét az üzlettel szemben. Ez esetben a
szobaasszony előre veszi annak a szobának a rendbetételét.