Ellenőrzési feladatok, megőrzés
Az elutazott vendég szobájának
takarítása ellenőrzéssel kezdődik. Először ellenőrizzük a szoba, valamint a
berendezési tárgyak, felszerelés hiánytalanságát és megfelelő állapotát.
Tételesen végig megyünk mindenen, megszámoljuk a textíliákat, számba vesszük a
minibár készletet (ha van ilyen szolgáltatás), megnézzük meg van e minden
kiegészítő eszköz például távszabályozó az elektromos készülékekhez (TV,
klímaberendezés stb.). Nem történt e valamilyen károkozás a szobában, vagy
egyéb berendezési tárgyakban. Ha ilyet észlelünk, azonnal jelezzük a vezetőnek,
vagy éppen műszakban lévő megfelelő kollégának pl. recepciósnak.
A másik legalább ilyen fontos
ellenőrzési tevékenység megállapítani, hogy a szobában lakó vendég nem
felejtett e valamilyen tárgyat a szobában. Ezeket nevezzük talált tárgyaknak,
kezelésükre külön házi szabály érvényes, melyet a szálláshely vezetője határoz
meg a vonatkozó törvényi előírás alapján. Ennek értelmében minden olyan a
szobában hagyott tárgy, amelyet a vendég nem a szobai/fürdőszobai és egyéb
hulladékgyűjtőbe, vagy arra helyez, talált tárgynak minősül, és mint ilyen a
vendég tulajdonát képezi. A talált tárgyakat a szálláshely köteles
nyilvántartásba venni, megőrizni és a vendég kérése alapján azt a
tulajdonosának, vagy megbízottjának visszaszolgáltatni. A nyilvántartás
folyamata a következő: amikor a munkatársunk megtalál egy tárgyat, akkor vagy
leadja a gondnoknőnek/vezetőnek és feljegyzik, hogy melyik szobában, mikor,
milyen tárgyat találtak, illetve ki találta meg és ezt követően elraktározzák
egy azonosítóval megjelölve. Amennyiben a vendég jelentkezik, beazonosítják a
tárgyat, valamint azt, hogy valóban a vendég, jogos tulajdonát képezi. A vendég
kérésére a szálláshely a talált tárgyat a vendég költségére elküldheti, de egy
vendég által felhatalmazott személynek is átadhatja. Az elküldés, illetve az
átadás tényét, valamint a tárgy állapotát dokumentálni szükséges az esetleges
későbbi reklamációk elkerülése érdekében. A talált tárgyak vendég részére való
megküldése tehát automatikus, azt csakis vendég kérés alapján tesszük. Számos
bonyodalom adódott már a szálláshely túlzott „figyelmességéből”, amikor kérés
nélkül küldte el a szobában felejtett tárgyat a vendég címére. Erről bővebben a
gyakorlati oktatáson lehet majd információkat kérni.
A
megőrzési idő legalább két hónap, ezt követően a szálláshely rendelkezik a
talált tárgy további sorsáról. Kiselejtezheti, elajándékozhatja és
értékesítheti saját belátása szerint. Még egyszer szeretnénk hangsúlyozni, hogy
bármilyen megtalált tárgy megőrizendő, függetlenül annak értékétől és
állapotától. Lehet, hogy látszólag értéktelen dologról van szó, de a vendég
számára mégis fontos és értéket jelent. Egyúttal rendkívül fontos bizalmi
kérdés is, hogy a szálláshely megfelelően biztonságos e, ahol a vendégek a
tárgyaikat, értékeiket teljes biztonságban tudhatják. Itt hívjuk fel a
figyelmet arra, hogy az értéktárgyak megőrzésére a szálláshelynek biztosítania
kell értékmegőrzőt. A vendégeket tájékoztatjuk arról, hogy a szobában csakis a
használati tárgyaikat tartsák, ékszer, pénz, bankkártya, úti és személyes
okmányok, műszaki cikkek stb. helye az értékmegőrzőben (safe) van. A
szálláshely csakis az értékmegőrzőben elhelyezett tárgyakért vállal anyagi
felelősséget! Magasabb kategóriájú szálláshelyek vendégszobáiban találkozhatunk
szobai értékmegőrzők-/ safe-ekkel, amelyeket a vendégek saját maguk kezelnek.
Lehet kulcsos, számkombinációs vagy
kártyás értékmegőrző, a hozzá való kulcsot a recepción kapják meg a vendégek. A
számkombinációval/kóddal rendelkező safe-eken a vendégek állítják be a kódot,
így azokat más kinyitni nem tudja, csakis a vendég. Hasonló a helyzet a kártyás
rendszerű értékmegőrzőkkel.
Abban a szobában, ahonnan a vendég
elutazott a szálláshely takarító munkatárs nem mindig tudja ellenőrizni a safe
állapotát, mivel ha kulcsos rendszerű, ahhoz neki nincs kulcsa, ha kártyás
rendszerű, nincs kártyája, egyedül akkor lehetséges, ha a szobai értékmegőrző
számkombinációs rendszerű, ez esetben a safe ajtaja nyitva kell, hogy legyen.
Még egy esetet kell megemlítenünk,
amikor a szobában megtalált tárgy témakörét tárgyaljuk: amikor kiderül, hogy a
vendég úgy távozott el a szálláshelyről, hogy „elfelejtette” kifizetni a
számláját. Ekkor a szálláshelyet zálogjog illeti meg a vendég által ott hagyott
tárgyakra mindaddig, amíg az nem rendezte a tartozását. Az ilyen esetek mindig
vezetői hatáskörbe tartoznak, de a tárgyak kezelése, dokumentálása úgy zajlik,
mint azt már az előzőekben leírtuk.
Ha mindez megtörtént, a folyamat
további részeként megnézzük nincsenek e, olyan eszközök a szobában, amelyek nem
tartoznak a szoba alapfelszereltségéhez, de a szálláshely más részlegeihez
viszont igen. Például poharak, tányérok, evőeszközök és sok más egyéb,
amelyeket a vendég a tartózkodása alatt a szobában használt. Az ilyen
eszközöket eltávolítjuk a szobából és levisszük, vagy leküldetjük (londinerek,
felszolgálók, kisegítők) a megfelelő részlegre. Tudnunk kell, hogy ezek az
eszközök a szálláshely más részlegein leltárban vannak és hiányt jelentenek,
amíg nem kerülnek vissza a rendeltetési helyükre. Végül azokat az eszközöket,
berendezési tárgyakat távolítjuk el a szobából, amelyeket korábban a vendég
kérésére vittünk be: pótágy, virágváza, íróasztal, lámpa, plusz takaró és
hasonlók.
Egyúttal visszarendezzük a szobát az
eredeti (standard-ek szerinti) állapotába és megkezdjük a takarítást: először
is szellőztetünk, majd eltávolítjuk a szemetes gyűjtőkből a hulladékot,
valamint a szennyes textíliákat.