Ellenőrzési feladatok, megőrzés

            Az elutazott vendég szobájának takarítása ellenőrzéssel kezdődik. Először ellenőrizzük a szoba, valamint a berendezési tárgyak, felszerelés hiánytalanságát és megfelelő állapotát. Tételesen végig megyünk mindenen, megszámoljuk a textíliákat, számba vesszük a minibár készletet (ha van ilyen szolgáltatás), megnézzük meg van e minden kiegészítő eszköz például távszabályozó az elektromos készülékekhez (TV, klímaberendezés stb.). Nem történt e valamilyen károkozás a szobában, vagy egyéb berendezési tárgyakban. Ha ilyet észlelünk, azonnal jelezzük a vezetőnek, vagy éppen műszakban lévő megfelelő kollégának pl. recepciósnak.

            A másik legalább ilyen fontos ellenőrzési tevékenység megállapítani, hogy a szobában lakó vendég nem felejtett e valamilyen tárgyat a szobában. Ezeket nevezzük talált tárgyaknak, kezelésükre külön házi szabály érvényes, melyet a szálláshely vezetője határoz meg a vonatkozó törvényi előírás alapján. Ennek értelmében minden olyan a szobában hagyott tárgy, amelyet a vendég nem a szobai/fürdőszobai és egyéb hulladékgyűjtőbe, vagy arra helyez, talált tárgynak minősül, és mint ilyen a vendég tulajdonát képezi. A talált tárgyakat a szálláshely köteles nyilvántartásba venni, megőrizni és a vendég kérése alapján azt a tulajdonosának, vagy megbízottjának visszaszolgáltatni. A nyilvántartás folyamata a következő: amikor a munkatársunk megtalál egy tárgyat, akkor vagy leadja a gondnoknőnek/vezetőnek és feljegyzik, hogy melyik szobában, mikor, milyen tárgyat találtak, illetve ki találta meg és ezt követően elraktározzák egy azonosítóval megjelölve. Amennyiben a vendég jelentkezik, beazonosítják a tárgyat, valamint azt, hogy valóban a vendég, jogos tulajdonát képezi. A vendég kérésére a szálláshely a talált tárgyat a vendég költségére elküldheti, de egy vendég által felhatalmazott személynek is átadhatja. Az elküldés, illetve az átadás tényét, valamint a tárgy állapotát dokumentálni szükséges az esetleges későbbi reklamációk elkerülése érdekében. A talált tárgyak vendég részére való megküldése tehát automatikus, azt csakis vendég kérés alapján tesszük. Számos bonyodalom adódott már a szálláshely túlzott „figyelmességéből”, amikor kérés nélkül küldte el a szobában felejtett tárgyat a vendég címére. Erről bővebben a gyakorlati oktatáson lehet majd információkat kérni.

A megőrzési idő legalább két hónap, ezt követően a szálláshely rendelkezik a talált tárgy további sorsáról. Kiselejtezheti, elajándékozhatja és értékesítheti saját belátása szerint. Még egyszer szeretnénk hangsúlyozni, hogy bármilyen megtalált tárgy megőrizendő, függetlenül annak értékétől és állapotától. Lehet, hogy látszólag értéktelen dologról van szó, de a vendég számára mégis fontos és értéket jelent. Egyúttal rendkívül fontos bizalmi kérdés is, hogy a szálláshely megfelelően biztonságos e, ahol a vendégek a tárgyaikat, értékeiket teljes biztonságban tudhatják. Itt hívjuk fel a figyelmet arra, hogy az értéktárgyak megőrzésére a szálláshelynek biztosítania kell értékmegőrzőt. A vendégeket tájékoztatjuk arról, hogy a szobában csakis a használati tárgyaikat tartsák, ékszer, pénz, bankkártya, úti és személyes okmányok, műszaki cikkek stb. helye az értékmegőrzőben (safe) van. A szálláshely csakis az értékmegőrzőben elhelyezett tárgyakért vállal anyagi felelősséget! Magasabb kategóriájú szálláshelyek vendégszobáiban találkozhatunk szobai értékmegőrzők-/ safe-ekkel, amelyeket a vendégek saját maguk kezelnek.

            Lehet kulcsos, számkombinációs vagy kártyás értékmegőrző, a hozzá való kulcsot a recepción kapják meg a vendégek. A számkombinációval/kóddal rendelkező safe-eken a vendégek állítják be a kódot, így azokat más kinyitni nem tudja, csakis a vendég. Hasonló a helyzet a kártyás rendszerű értékmegőrzőkkel.


Abban a szobában, ahonnan a vendég elutazott a szálláshely takarító munkatárs nem mindig tudja ellenőrizni a safe állapotát, mivel ha kulcsos rendszerű, ahhoz neki nincs kulcsa, ha kártyás rendszerű, nincs kártyája, egyedül akkor lehetséges, ha a szobai értékmegőrző számkombinációs rendszerű, ez esetben a safe ajtaja nyitva kell, hogy legyen.

Még egy esetet kell megemlítenünk, amikor a szobában megtalált tárgy témakörét tárgyaljuk: amikor kiderül, hogy a vendég úgy távozott el a szálláshelyről, hogy „elfelejtette” kifizetni a számláját. Ekkor a szálláshelyet zálogjog illeti meg a vendég által ott hagyott tárgyakra mindaddig, amíg az nem rendezte a tartozását. Az ilyen esetek mindig vezetői hatáskörbe tartoznak, de a tárgyak kezelése, dokumentálása úgy zajlik, mint azt már az előzőekben leírtuk.

Ha mindez megtörtént, a folyamat további részeként megnézzük nincsenek e, olyan eszközök a szobában, amelyek nem tartoznak a szoba alapfelszereltségéhez, de a szálláshely más részlegeihez viszont igen. Például poharak, tányérok, evőeszközök és sok más egyéb, amelyeket a vendég a tartózkodása alatt a szobában használt. Az ilyen eszközöket eltávolítjuk a szobából és levisszük, vagy leküldetjük (londinerek, felszolgálók, kisegítők) a megfelelő részlegre. Tudnunk kell, hogy ezek az eszközök a szálláshely más részlegein leltárban vannak és hiányt jelentenek, amíg nem kerülnek vissza a rendeltetési helyükre. Végül azokat az eszközöket, berendezési tárgyakat távolítjuk el a szobából, amelyeket korábban a vendég kérésére vittünk be: pótágy, virágváza, íróasztal, lámpa, plusz takaró és hasonlók.

Egyúttal visszarendezzük a szobát az eredeti (standard-ek szerinti) állapotába és megkezdjük a takarítást: először is szellőztetünk, majd eltávolítjuk a szemetes gyűjtőkből a hulladékot, valamint a szennyes textíliákat.