Vendégszobák takarítása
A vendégszobák takarítása
esetében 5 alapesetről beszélhetünk:
Bármilyen különösen hangzik, az első az üres (ahol nem lakik vendég) szoba
takarítása. Az ilyen szobák esetében először is a legfontosabb, hogy minden nap
menjünk be a szobába és ellenőrizzük át alaposan, minden a helyén van e
(minibár készlet, bekészítések stb.) , minden berendezés működőképes e, nem
történt valamilyen meghibásodás (világítás, fűtés, hűtés, csapok stb.).
Előfordulhat, hogy egy szoba napokig, hetekig nem volt kiadva és egy tömítés
miatt csepeg a fűtőtest. Ha ezt huzamosabb ideig nem vesszük észre, komoly
károkat szenvedhetünk el. A szobát naponta szellőztetjük és szükség esetén
portörlést végzünk, illetve ha pl. növény van a szobában, szükség szerint
ápoljuk.
Második
típus, amikor a szobában valamilyen karbantartási munkálatot végeztek és
soron kívüli/rendkívüli takarításra van szükség. Ez lehet javítás, szőnyegpadló
tisztítás, de festés vagy bármilyen más jellegű munka. Nyilván előzetesen, a
munkálatok megkezdése előtt már összerendeztük a szobát olyan állapotba, hogy
ott a karbantartók részére megfelelő munkaterület álljon rendelkezésre. A
befejezést követően visszaállítjuk a standard-ek szerinti állapotot és a
gondnoknő ellenőrzését követően a szoba ismét kiadható lesz.
Harmadik
fajtája a takarításnak az úgynevezett időszaki nagytakarítás. Ahogy
változnak az évszakok, legalább olyan gyakran végzünk nagytakarítást a
vendégszobák és az egész szálláshely esetében. Ilyenkor kimozgatjuk a helyéről
a bútorokat, a mindennapos takarításkor nem hozzáférhető részeket
kiporszívózzuk, töröljük stb. A szoba egyéb textíliáit (függönyök, sötétítők,
ágytakarók és hasonlók) leszedjük, kimosatjuk, tisztíttatjuk, elvégezzük a
szőnyegpadló vizes tisztítását, ágybetéteket átforgatjuk, kitisztítjuk,
poratkátlanítjuk, fertőtlenítjük. Ha a nagytakarítás alkalmával hibákat
észlelünk a berendezésben, bútorzatban vagy bármelyik felszerelési tárgyban,
eszközben, jelezzük a műszakiaknak és a nagytakarítás ideje alatt
megjavíttatjuk.
A minibár hűtőket leolvasztjuk,
fertőtlenítjük, ellenőrizzük a készletek szavatossági idejét. Ha olyan
termékeket találunk, amelyeknek a szavatossági ideje hamarosan le fog járni,
kivesszük és átadjuk a vendéglátó részlegnek, hogy használják fel. Nem várjuk meg,
amíg lejár a szavatossági idő, hiszen az ilyen árucikkeket még érték csökkent
módon sem szabad forgalomba hozni. Szükség szerint a megújítjuk a szoba egyéb
alkatrészeit. A legújabb minősítési rendszer tartalmazza a matracok, ágybetétek
vegyszermentes mélytisztításának elvégzését. Ez a folyamat hőkezeléses eljárás,
melynek során nedvesség nem képződik és nem is marad vissza, így az atkák
elpusztulnak, további szaporodásuk ellehetetlenül.
Nagytakarítás
után a szoba mindig felfrissül, újjászületik egy kicsit, ez is a cél, hogy a
szálláshely szolgáltatás mindig olyan legyen, amit a vendég örömmel és jó
érzéssel fogad.
A következő takarítási féleség, amikor olyan szobát takarítunk, ahol
vendég lakik, tehát a szoba foglalt. A nemzetközi gyakorlatban a vendégszobák
takarítása többnyire napközben, főként délelőtt zajlik. Szálláshelyfajtától is
függ, mikor melyik időszak a legalkalmasabb erre, mikor nem zavarjuk a vendégek
pihenését a tevékenységünkkel.
Ilyenkor is alapszabály, hogy minden
szobába minden nap bemegyünk, kivéve, ha ezt a vendég külön kérés alapján nem
óhajtja. Erre szolgál az a kis kilincsre akasztható táblácska, amelyet a
szobában helyezünk el és „Ne zavarjanak”szöveget tartalmaz. Ha ezt a vendég a
szobaajtajára kívülre a kilincsre kiteszi, akkor ezt tiszteletben tartjuk, de
mindenféleképp próbálunk vele kapcsolatot teremteni, hogy legalább az alapvető
dolgokat elvégezhessük, úgy, mint hulladék eltávolítás, textília csere és
egyebek. Vannak esetek, amikor a vendég kifejezetten kéri, hogy takarítsunk
(akár naponta többször), ilyenkor szintén egy kis táblácskával jelezhet, vagy
szóban. A „Ne zavarjanak” tábla hátoldalára szokták azt a szöveget elhelyezni,
hogy „Takarítást kérek” és szintén kiakasztják a szoba ajtajának külső
kilincsére. Ha ilyet észlelünk, mielőbb sort kerítünk a szoba rendbetételére.
Ha tehát a foglalt/lakott szobát
szeretnénk takarítani, lehetőleg olyankor tegyük, amikor a vendég nem
tartózkodik a szobájában. Gyorsabban haladunk és a vendégnek sem okozunk
kellemetlenséget. Sok vendég feszélyezve érzi magát, ha munkatársunk dolgozik,
mialatt ő a szobájában tartózkodik. A takarítást egy rövid ellenőrzéssel
kezdjük, áttekintjük, minden rendben van e szobában, esetleg nem történt e
valami rendkívüli. Gondolhatunk például arra, hogy valamelyik berendezési tárgy
megsérült, foltos lett a fal, vagy bármi. Ha ilyet észlelünk, azonnal
értesítjük a műszakban dolgozó vezetőt, és ha a vendég a szálláshelyen tartózkodik,
akkor őt is.
Abban a szobában, amelyikben vendég
lakik az átlagosnál is körültekintőbben kell eljárnunk. Ott ugyanis a vendégek
használati tárgyaival is találkozunk, melyekre szinte jobban kell vigyázni,
mint a saját eszközeinkre. Ráadásul gyakran széjjelhagyják azokat, így megnehezítik
a szobaasszony munkáját. Sok vendég nem szívesen fogadja, ha az ő tárgyait és
ruhaneműit munkatársaink összerendezik, vagy helyére teszik. Ettől függetlenül
a takarítás alkalom arra, hogy ne csupán takarítsunk, hanem rendet is tegyünk
és tartsunk a szobában. Fel kell készülni a váratlan szituációkra is, mert
ahány vendég, annyiféle szokás, kultúra költözik be a szálláshelyre. Külön kell
foglalkozni a manapság oly divatos „házi kedvenc” témakörrel, mivel számos
vendég magával hozza az utazás alkalmával. Erre vonatkozóan a szálláshelynek
rendelkeznie kell egy útmutatóval, hogy egyáltalán beengedi e, a házi
kedvenceket az üzletbe, ha igen melyeket. Erről a munkatársakat tájékoztatjuk
és az ilyen esetek kapcsán alkalmazandó eljárási módot is meghatározzuk.
Példának okáért, ha a szálláshely beengedi a háziállatok köréből a kutyát,
macskát, akkor azt szintén szabályozza, hogy az üzlet mely részlegeibe (szoba,
étterem, kávézó stb.) vihetők be és milyen módon: póráz, szájkosár stb. Éppen
ezért a legtöbbször a házi kedvencek a szobában töltik idejük nagy részét,
gyakran a gazdájuk távollétében, pl. lementek reggelizni. A szobaasszony
észlelve, hogy a vendég kiment a szobából, megragadja az alkalmat, hogy amíg
reggelizik, azalatt rendbe teszi a szobát, hogy mire a vendég visszatér, már a
kitakarított állapotot találja. Amikor viszont benyit a szobába, ott találja a
házi kedvencet, aki nem feltétlenül fogadja barátsággal. Az ilyen helyzetekre
nem felkészített munkatárs gyakran pánikba esik és egyéb kellemetlen
következmények is kialakulhatnak, mint például baleset.
Ha végül minden különösebb „esemény”
nélkül hozzáláthatunk az effektív munkához, a szoba rendbetételét egyrészt a
standard-ek szerint végezzük, másrészt a szobában tapasztalt állapot szerint. A
standard-ek ugyanis nem feltétlenül tartalmazzák, hogy a vendég által széjjelhagyott
ruhaneműket összehajtogassuk és polcra, szekrénybe tegyük, de a normál jó ízlésnek
megfelelően mindezt elvégezzük. Kivéve, ha a vendég ennek ellenkezőjére kér
bennünket. A takarítás részletes leírásával a későbbi fejezetekben foglalkozunk.
Végezetül
az a fajta takarítás maradt, amikor a vendégszoba foglalt volt és abból a
vendég elutazott. Korábban szóltunk arról, hogy a szakmában elterjedt
gyakorlat szerint a vendégnek a szobát legkésőbb az elutazás napján 12 óráig el
kell hagynia. Lehetnek természetesen ettől eltérő esetek, kivételek, ilyen,
amikor csoportokról, nagyobb létszámú rendezvényekről (konferencia, egyéb esemény)
van szó. Ilyenkor a csoportvezetővel a recepció megbeszéli, hogy mikor adják át
a szobákat az elutazás napján. Ez többnyire a reggelit követően 10 – 11 óráig
megtörténik. Így a munkatársaink fel tudnak készülni a munkára és nem egyszerre
torlódik össze a teendő. Elméletileg a vendégek a távozás napján 12 óráig
használhatják a szobákat és az új vendég 14 órától foglalhatja el azt.
Elméletileg tehát a szálláshelynek 2 órahossza áll rendelkezésre a vendégszoba
rendbe tételére. A gyakorlatban azonban nagyon ritka, hogy minden vendég ki is
használja a rendelkezésére álló időt. Sokan az elutazás napján már a reggeli órákban
elhagyják a szobát, így van a szobaasszonyok azokkal a szobákkal kezdik a
munkát, a később utazókat pedig ütemezik utána.
Az utazó szobák esetében is
ellenőrzéssel kezdődik a munkafolyamat. Főként arra fókuszálunk, meg van e
minden berendezési és felszerelési tárgy (bútorzat, távszabályozó, textíliák,
poharak stb.), illetve a minibár (ahol van ilyen szolgáltatás) készletben volt
e fogyás. Eltérően a maradó vendég szobájának ellenőrzésétől, ilyenkor még egy
dolgot ellenőrzünk: nem hagyott e a távozó vendég valamilyen tárgyat, ami az ő
tulajdonát képezi, a szobában. Ezeket a tárgyakat nevezzük talált tárgyaknak.
Ha igen, akkor mielőbb értesítjük a gondnoknőt, vezetőt, recepciót stb., hátha
a vendég még a szálláshelyen tartózkodik és vissza tudjuk neki adni. Amennyiben
ez nem jár sikerrel, akkor a talált tárgyak kezelésére vonatkozó szabályok
szerint járunk el. Ha mindez megtörtént, akkor kezdünk hozzá a szoba
takarításához, rendbe tételéhez, melynek folyamatát a későbbiekben
részletezzük.
A szálláshely takarítónak a
fentieken kívül a munkájához sok egyéb információt is el kell sajátítania. Ide
tartozik a különféle elektronikai berendezések, eszközök ismerete, szakszerű
kezelése. E témát megvilágítva most is a legnívósabb kategóriák
szálláshelyeiből indulunk ki. A korszerű építményeket ma már úgy tervezik, hogy
ne csupán a minden igényt kielégítő szolgáltatások legyenek elérhetők, hanem a
mindennapos üzemelés gazdaságilag hatékony legyen a lehető legkisebb környezet
terhelés mellett.
A vendégszobák elektromos
hálózatának kialakítását oly módon valósítják meg, hogy amikor a vendég nem
tartózkodik a szobájában, ne maradjon égve a villany, illetve a különféle
elektromos készülékek, berendezések (televízió, számítógép, lap top stb.) ne
maradjanak bekapcsolva, ezáltal feleslegesen fogyasztva és pazarolva az áramot.
A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a vendég érkezéskor kap egy plasztik
kártyát, amelynek segítségével a szobájának ajtaja nyitható és ezt a kártyát
belépve a szobába bele kell helyezni egy kis tartóba. Ekkor valamennyi
elektromos berendezés és konnektor áram alá kerül (kivételt képez a minibár,
amely akkor is kap áramot, amikor a szoba többi berendezése nem). Távozáskor a
vendég kiveszi a kártyát a tartóból és a szoba így áramtalanítva lesz. Ugyanígy
működik a rendszer, amikor a szobaasszonyok, vagy valamelyik munkatárs bemegy a
vendég szobájába.
Amint említettük a korszerű
elektronikai infrastruktúrával rendelkező szálláshelyek szobaajtói és egyéb
helyiségeinek ajtói is kívülről mágneskártyával nyithatók. Azon munkatársak,
akik vendégszobákba való belépésre jogosító kártyát kapnak, természetesen
teljes körű felelősséggel tartoznak annak használatáért. A zárrendszerek be
vannak kötve az informatikai hálózatba, amelyik regisztrálja, hányszor és mikor
nyitották ki az ajtót.
A klimatizált vendégszobák esetében
szintén elektronikusan védik a szoba felesleges hűtését, illetve fűtését. A
szoba ablakai vagy nem nyithatók a vendégek által, vagy ha igen, akkor az ablak
tokjába szerelt érzékelők azonnal kikapcsolják a klímaberendezést, meggátolva a
nyitott ablakú szoba temperálását. Mivel a vendégektől nem várható el, hogy
minderre figyeljenek, helyettük nekünk kell alaposan és körültekintően végezni
a munkánkat.
Itt
kell megemlítenünk a lifteket, melyekből számtalanfajta megtalálható, ezek
használata, kezelése egyszerű, de mégis odafigyelést igényel.
A szálláshely épületét, annak
részeit felszerelhetik egyéb elektronikus és műszaki berendezésekkel, úgymint
riasztók, bel- és kültéri kamerák, füstérzékelők, automatikus tűzoltórendszerek,
informatikai hálózatba integrált eszközök (például blokkoló készülék, amely regisztrálja
a munkába lépés illetve távozás időpontjait).
A
munkába állás kezdetén ezért elsődleges feladat a munkatársak betanítása
mindazon eszköz kezelésére, amelyikkel a munkavégzés folyamán találkozhatunk. Különösen
hangsúlyos ez a vendéglátórészlegen, ahol nagyon sok gép, berendezés található,
ráadásul ezek nagy része nem szakszerű használatkor balesetveszélyt is rejt
magában.
Az informatika fejlődésével és
térhódításával szinte valamennyi munkakörben nélkülözhetetlenné válik a
számítógépek használata. Alapszinten, mint felhasználó el kell sajátítani a
munkaterületünkhöz kapcsolódó ismereteket. A szálláshelyeken (hasonlóan, mint
az eddigiekhez) sokféle rendszert használnak a dolgozók. Ennek előnyeiről úgy
véljük, nem kell sokat mondani, hiszen a gyors, pontos információk ma már
nélkülözhetetlenek mindenki számára, munkakörtől függetlenül. A szálláshely
takarító beosztás esetében, főként nagyobb kapacitású helyeken, a számítógépen
tárolt információk segítik a munkabeosztás, munkaszervezés, ellenőrzés és egyéb
folyamatokat.