Vendégszobák takarítása

A vendégszobák takarítása esetében 5 alapesetről beszélhetünk:

            Bármilyen különösen hangzik, az első az üres (ahol nem lakik vendég) szoba takarítása. Az ilyen szobák esetében először is a legfontosabb, hogy minden nap menjünk be a szobába és ellenőrizzük át alaposan, minden a helyén van e (minibár készlet, bekészítések stb.) , minden berendezés működőképes e, nem történt valamilyen meghibásodás (világítás, fűtés, hűtés, csapok stb.). Előfordulhat, hogy egy szoba napokig, hetekig nem volt kiadva és egy tömítés miatt csepeg a fűtőtest. Ha ezt huzamosabb ideig nem vesszük észre, komoly károkat szenvedhetünk el. A szobát naponta szellőztetjük és szükség esetén portörlést végzünk, illetve ha pl. növény van a szobában, szükség szerint ápoljuk.

            Második típus, amikor a szobában valamilyen karbantartási munkálatot végeztek és soron kívüli/rendkívüli takarításra van szükség. Ez lehet javítás, szőnyegpadló tisztítás, de festés vagy bármilyen más jellegű munka. Nyilván előzetesen, a munkálatok megkezdése előtt már összerendeztük a szobát olyan állapotba, hogy ott a karbantartók részére megfelelő munkaterület álljon rendelkezésre. A befejezést követően visszaállítjuk a standard-ek szerinti állapotot és a gondnoknő ellenőrzését követően a szoba ismét kiadható lesz.

            Harmadik fajtája a takarításnak az úgynevezett időszaki nagytakarítás. Ahogy változnak az évszakok, legalább olyan gyakran végzünk nagytakarítást a vendégszobák és az egész szálláshely esetében. Ilyenkor kimozgatjuk a helyéről a bútorokat, a mindennapos takarításkor nem hozzáférhető részeket kiporszívózzuk, töröljük stb. A szoba egyéb textíliáit (függönyök, sötétítők, ágytakarók és hasonlók) leszedjük, kimosatjuk, tisztíttatjuk, elvégezzük a szőnyegpadló vizes tisztítását, ágybetéteket átforgatjuk, kitisztítjuk, poratkátlanítjuk, fertőtlenítjük. Ha a nagytakarítás alkalmával hibákat észlelünk a berendezésben, bútorzatban vagy bármelyik felszerelési tárgyban, eszközben, jelezzük a műszakiaknak és a nagytakarítás ideje alatt megjavíttatjuk.


            A minibár hűtőket leolvasztjuk, fertőtlenítjük, ellenőrizzük a készletek szavatossági idejét. Ha olyan termékeket találunk, amelyeknek a szavatossági ideje hamarosan le fog járni, kivesszük és átadjuk a vendéglátó részlegnek, hogy használják fel. Nem várjuk meg, amíg lejár a szavatossági idő, hiszen az ilyen árucikkeket még érték csökkent módon sem szabad forgalomba hozni. Szükség szerint a megújítjuk a szoba egyéb alkatrészeit. A legújabb minősítési rendszer tartalmazza a matracok, ágybetétek vegyszermentes mélytisztításának elvégzését. Ez a folyamat hőkezeléses eljárás, melynek során nedvesség nem képződik és nem is marad vissza, így az atkák elpusztulnak, további szaporodásuk ellehetetlenül.

Nagytakarítás után a szoba mindig felfrissül, újjászületik egy kicsit, ez is a cél, hogy a szálláshely szolgáltatás mindig olyan legyen, amit a vendég örömmel és jó érzéssel fogad.

            A következő takarítási féleség, amikor olyan szobát takarítunk, ahol vendég lakik, tehát a szoba foglalt. A nemzetközi gyakorlatban a vendégszobák takarítása többnyire napközben, főként délelőtt zajlik. Szálláshelyfajtától is függ, mikor melyik időszak a legalkalmasabb erre, mikor nem zavarjuk a vendégek pihenését a tevékenységünkkel.

            Ilyenkor is alapszabály, hogy minden szobába minden nap bemegyünk, kivéve, ha ezt a vendég külön kérés alapján nem óhajtja. Erre szolgál az a kis kilincsre akasztható táblácska, amelyet a szobában helyezünk el és „Ne zavarjanak”szöveget tartalmaz. Ha ezt a vendég a szobaajtajára kívülre a kilincsre kiteszi, akkor ezt tiszteletben tartjuk, de mindenféleképp próbálunk vele kapcsolatot teremteni, hogy legalább az alapvető dolgokat elvégezhessük, úgy, mint hulladék eltávolítás, textília csere és egyebek. Vannak esetek, amikor a vendég kifejezetten kéri, hogy takarítsunk (akár naponta többször), ilyenkor szintén egy kis táblácskával jelezhet, vagy szóban. A „Ne zavarjanak” tábla hátoldalára szokták azt a szöveget elhelyezni, hogy „Takarítást kérek” és szintén kiakasztják a szoba ajtajának külső kilincsére. Ha ilyet észlelünk, mielőbb sort kerítünk a szoba rendbetételére.

            Ha tehát a foglalt/lakott szobát szeretnénk takarítani, lehetőleg olyankor tegyük, amikor a vendég nem tartózkodik a szobájában. Gyorsabban haladunk és a vendégnek sem okozunk kellemetlenséget. Sok vendég feszélyezve érzi magát, ha munkatársunk dolgozik, mialatt ő a szobájában tartózkodik. A takarítást egy rövid ellenőrzéssel kezdjük, áttekintjük, minden rendben van e szobában, esetleg nem történt e valami rendkívüli. Gondolhatunk például arra, hogy valamelyik berendezési tárgy megsérült, foltos lett a fal, vagy bármi. Ha ilyet észlelünk, azonnal értesítjük a műszakban dolgozó vezetőt, és ha a vendég a szálláshelyen tartózkodik, akkor őt is.

            Abban a szobában, amelyikben vendég lakik az átlagosnál is körültekintőbben kell eljárnunk. Ott ugyanis a vendégek használati tárgyaival is találkozunk, melyekre szinte jobban kell vigyázni, mint a saját eszközeinkre. Ráadásul gyakran széjjelhagyják azokat, így megnehezítik a szobaasszony munkáját. Sok vendég nem szívesen fogadja, ha az ő tárgyait és ruhaneműit munkatársaink összerendezik, vagy helyére teszik. Ettől függetlenül a takarítás alkalom arra, hogy ne csupán takarítsunk, hanem rendet is tegyünk és tartsunk a szobában. Fel kell készülni a váratlan szituációkra is, mert ahány vendég, annyiféle szokás, kultúra költözik be a szálláshelyre. Külön kell foglalkozni a manapság oly divatos „házi kedvenc” témakörrel, mivel számos vendég magával hozza az utazás alkalmával. Erre vonatkozóan a szálláshelynek rendelkeznie kell egy útmutatóval, hogy egyáltalán beengedi e, a házi kedvenceket az üzletbe, ha igen melyeket. Erről a munkatársakat tájékoztatjuk és az ilyen esetek kapcsán alkalmazandó eljárási módot is meghatározzuk. Példának okáért, ha a szálláshely beengedi a háziállatok köréből a kutyát, macskát, akkor azt szintén szabályozza, hogy az üzlet mely részlegeibe (szoba, étterem, kávézó stb.) vihetők be és milyen módon: póráz, szájkosár stb. Éppen ezért a legtöbbször a házi kedvencek a szobában töltik idejük nagy részét, gyakran a gazdájuk távollétében, pl. lementek reggelizni. A szobaasszony észlelve, hogy a vendég kiment a szobából, megragadja az alkalmat, hogy amíg reggelizik, azalatt rendbe teszi a szobát, hogy mire a vendég visszatér, már a kitakarított állapotot találja. Amikor viszont benyit a szobába, ott találja a házi kedvencet, aki nem feltétlenül fogadja barátsággal. Az ilyen helyzetekre nem felkészített munkatárs gyakran pánikba esik és egyéb kellemetlen következmények is kialakulhatnak, mint például baleset.

            Ha végül minden különösebb „esemény” nélkül hozzáláthatunk az effektív munkához, a szoba rendbetételét egyrészt a standard-ek szerint végezzük, másrészt a szobában tapasztalt állapot szerint. A standard-ek ugyanis nem feltétlenül tartalmazzák, hogy a vendég által széjjelhagyott ruhaneműket összehajtogassuk és polcra, szekrénybe tegyük, de a normál jó ízlésnek megfelelően mindezt elvégezzük. Kivéve, ha a vendég ennek ellenkezőjére kér bennünket. A takarítás részletes leírásával a későbbi fejezetekben foglalkozunk.

            Végezetül az a fajta takarítás maradt, amikor a vendégszoba foglalt volt és abból a vendég elutazott. Korábban szóltunk arról, hogy a szakmában elterjedt gyakorlat szerint a vendégnek a szobát legkésőbb az elutazás napján 12 óráig el kell hagynia. Lehetnek természetesen ettől eltérő esetek, kivételek, ilyen, amikor csoportokról, nagyobb létszámú rendezvényekről (konferencia, egyéb esemény) van szó. Ilyenkor a csoportvezetővel a recepció megbeszéli, hogy mikor adják át a szobákat az elutazás napján. Ez többnyire a reggelit követően 10 – 11 óráig megtörténik. Így a munkatársaink fel tudnak készülni a munkára és nem egyszerre torlódik össze a teendő. Elméletileg a vendégek a távozás napján 12 óráig használhatják a szobákat és az új vendég 14 órától foglalhatja el azt. Elméletileg tehát a szálláshelynek 2 órahossza áll rendelkezésre a vendégszoba rendbe tételére. A gyakorlatban azonban nagyon ritka, hogy minden vendég ki is használja a rendelkezésére álló időt. Sokan az elutazás napján már a reggeli órákban elhagyják a szobát, így van a szobaasszonyok azokkal a szobákkal kezdik a munkát, a később utazókat pedig ütemezik utána.

            Az utazó szobák esetében is ellenőrzéssel kezdődik a munkafolyamat. Főként arra fókuszálunk, meg van e minden berendezési és felszerelési tárgy (bútorzat, távszabályozó, textíliák, poharak stb.), illetve a minibár (ahol van ilyen szolgáltatás) készletben volt e fogyás. Eltérően a maradó vendég szobájának ellenőrzésétől, ilyenkor még egy dolgot ellenőrzünk: nem hagyott e a távozó vendég valamilyen tárgyat, ami az ő tulajdonát képezi, a szobában. Ezeket a tárgyakat nevezzük talált tárgyaknak. Ha igen, akkor mielőbb értesítjük a gondnoknőt, vezetőt, recepciót stb., hátha a vendég még a szálláshelyen tartózkodik és vissza tudjuk neki adni. Amennyiben ez nem jár sikerrel, akkor a talált tárgyak kezelésére vonatkozó szabályok szerint járunk el. Ha mindez megtörtént, akkor kezdünk hozzá a szoba takarításához, rendbe tételéhez, melynek folyamatát a későbbiekben részletezzük.

            A szálláshely takarítónak a fentieken kívül a munkájához sok egyéb információt is el kell sajátítania. Ide tartozik a különféle elektronikai berendezések, eszközök ismerete, szakszerű kezelése. E témát megvilágítva most is a legnívósabb kategóriák szálláshelyeiből indulunk ki. A korszerű építményeket ma már úgy tervezik, hogy ne csupán a minden igényt kielégítő szolgáltatások legyenek elérhetők, hanem a mindennapos üzemelés gazdaságilag hatékony legyen a lehető legkisebb környezet terhelés mellett.

            A vendégszobák elektromos hálózatának kialakítását oly módon valósítják meg, hogy amikor a vendég nem tartózkodik a szobájában, ne maradjon égve a villany, illetve a különféle elektromos készülékek, berendezések (televízió, számítógép, lap top stb.) ne maradjanak bekapcsolva, ezáltal feleslegesen fogyasztva és pazarolva az áramot. A gyakorlatban ez annyit jelent, hogy a vendég érkezéskor kap egy plasztik kártyát, amelynek segítségével a szobájának ajtaja nyitható és ezt a kártyát belépve a szobába bele kell helyezni egy kis tartóba. Ekkor valamennyi elektromos berendezés és konnektor áram alá kerül (kivételt képez a minibár, amely akkor is kap áramot, amikor a szoba többi berendezése nem). Távozáskor a vendég kiveszi a kártyát a tartóból és a szoba így áramtalanítva lesz. Ugyanígy működik a rendszer, amikor a szobaasszonyok, vagy valamelyik munkatárs bemegy a vendég szobájába.

            Amint említettük a korszerű elektronikai infrastruktúrával rendelkező szálláshelyek szobaajtói és egyéb helyiségeinek ajtói is kívülről mágneskártyával nyithatók. Azon munkatársak, akik vendégszobákba való belépésre jogosító kártyát kapnak, természetesen teljes körű felelősséggel tartoznak annak használatáért. A zárrendszerek be vannak kötve az informatikai hálózatba, amelyik regisztrálja, hányszor és mikor nyitották ki az ajtót.


            A klimatizált vendégszobák esetében szintén elektronikusan védik a szoba felesleges hűtését, illetve fűtését. A szoba ablakai vagy nem nyithatók a vendégek által, vagy ha igen, akkor az ablak tokjába szerelt érzékelők azonnal kikapcsolják a klímaberendezést, meggátolva a nyitott ablakú szoba temperálását. Mivel a vendégektől nem várható el, hogy minderre figyeljenek, helyettük nekünk kell alaposan és körültekintően végezni a munkánkat.

Itt kell megemlítenünk a lifteket, melyekből számtalanfajta megtalálható, ezek használata, kezelése egyszerű, de mégis odafigyelést igényel.

            A szálláshely épületét, annak részeit felszerelhetik egyéb elektronikus és műszaki berendezésekkel, úgymint riasztók, bel- és kültéri kamerák, füstérzékelők, automatikus tűzoltórendszerek, informatikai hálózatba integrált eszközök (például blokkoló készülék, amely regisztrálja a munkába lépés illetve távozás időpontjait).


A munkába állás kezdetén ezért elsődleges feladat a munkatársak betanítása mindazon eszköz kezelésére, amelyikkel a munkavégzés folyamán találkozhatunk. Különösen hangsúlyos ez a vendéglátórészlegen, ahol nagyon sok gép, berendezés található, ráadásul ezek nagy része nem szakszerű használatkor balesetveszélyt is rejt magában.

            Az informatika fejlődésével és térhódításával szinte valamennyi munkakörben nélkülözhetetlenné válik a számítógépek használata. Alapszinten, mint felhasználó el kell sajátítani a munkaterületünkhöz kapcsolódó ismereteket. A szálláshelyeken (hasonlóan, mint az eddigiekhez) sokféle rendszert használnak a dolgozók. Ennek előnyeiről úgy véljük, nem kell sokat mondani, hiszen a gyors, pontos információk ma már nélkülözhetetlenek mindenki számára, munkakörtől függetlenül. A szálláshely takarító beosztás esetében, főként nagyobb kapacitású helyeken, a számítógépen tárolt információk segítik a munkabeosztás, munkaszervezés, ellenőrzés és egyéb folyamatokat.