Az idegenforgalmi vállalkozások felügyeleti szervei, intézményei
1. A helyi önkormányzatok
- a helyi önkormányzatok a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium felügyelete és irányítása mellett tevékenykednek
Felelősek: a sportpolitikáért,
katasztrófák elleni védekezésért, köziratok kezelésének szakmai irányításáért,
turizmusért, lakásgazdálkodásért és lakáspolitikáért, választójogi és népszavazási
szabályozásért, választások és népszavazások lebonyolításáért, közigazgatás-szervezésért,
fejlesztéspolitikáért.
- a
helyi önkormányzatok államhatalmi és államigazgatási feladatokat is ellátnak; saját
tulajdonnal és bevétellel rendelkeznek
jell.:
önállóan gazdálkodnak, feladataikkal arányos állami támogatást is kapnak, és
saját tevékenységüknek köszönhetően rendelkeznek bevételekkel is
- a
helyi adókról szóló rendeleteik megállapítják a helyi adók mértékét
- az
idegenforgalom szoros kapcsolatban áll az önkormányzatokkal.
A helyi
önkormányzatok idegenforgalommal kapcsolatos feladatai és ellenőrzési szempontjai
- a működési engedélyt az üzlet helye
szerint illetékes települési önkormányzat jegyzőjének kell kiállítani. Ennek
meglétét és az utazási vállalkozás üzlethelyiségeiben látható helyen történő
kifüggesztését ellenőrzik. Fel kell tüntetni azt is, hogy panaszával az utas az
illetékes önkormányzat jegyzőjéhez is fordulhat.
- a
helyi adók kivetése, és ezek
elszámolásának ellenőrzése. (Pl. helyi iparűzési adó, idegenforgalmi adó,
kommunális adó, építményadó, telekadó, gépjárműadó.)
Jell.: a felsorolt adófajták egy részét a magánszemélyek és a vállalkozások egyaránt fizetik. Egyes adófajtákra vonatkozóan − az idegenforgalmi vállalkozások − előlegfizetési, időszakos feltöltési, elszámolási, végül bevallási kötelezettségük van.
2. Nemzeti Fogyasztóvédelmi
Hatóság (NFH)
Az NFH
tevékenységi köre
-
Felügyeli a fogyasztóvédelmi törvények betartását.
-
Közreműködik a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában, figyelemmel kíséri ennek
érvényesülését, valamint véleményezi a fogyasztóvédelemmel kapcsolatos jogszabálytervezeteket.
-
Piacfelügyeleti feladatokat lát el: ellenőrzi az áruk forgalmazására és a szolgáltatások
nyújtására vonatkozó jogszabályok és hatósági előírások megtartását, valamint
irányítja a termékbiztonság ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat.
- Kommunikációs feladatokat lát el: a
fogyasztói jogokat ismertető kiadványokat jelentet meg, segítve a hétköznapi
emberek jogainak érvényesülését, információval látja el a lakosságot,
termék-összehasonlító vizsgálatokat végeztet.
-
Szakmai segítséget nyújt a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek
tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához.
-
Módszertani segédanyagokat készít a helyi önkormányzatok fogyasztóvédelmi tevékenységének
elősegítése és egységessé tétele érdekében.
Ellenőrzési
szempontok az idegenforgalomban
-
Dokumentumok vizsgálata (pl. működési engedély, szakhatósági hozzájárulások, étlap
és itallap tartalma, vásárlók könyve, HACCP-dokumentumok, áruk eredetét igazoló
számlák stb.),
- Képesítési előírások ellenőrzése (pl. a dolgozók végzettségét igazoló bizonyítványok),
-
Tájékoztatási kötelezettség (pl. a kategóriába sorolás, ártájékoztatás megoldása,
panaszfórumok közlése, nyitvatartási idő kifüggesztése, üzemeltető adatainak
közlése, dohányzási lehetőség stb.),
-
Reklámfelügyeleti tevékenység (pl. az egyes reklámozási tilalmi szabályok betartásának
kontrollja),
-
Bizonylati fegyelem megtartása (pl. a bizonylati rendben leírtak szerint dokumentálják-e
az üzlet gazdasági tevékenységét),
-
Utazási szerződések tartalma, azok betartása.
Az ellenőrzés
jellemzői
-
Az ellenőrzés hivatalból és kérelemre indulhat (pl. bejelentés alapján).
- A
fogyasztóvédelmi hatósági ellenőrzések jelentős részénél nem történik előzetes
kiértesítés.
Az ellenőrzés lényege éppen a váratlanság hatásában
rejlik.
-
Az ellenőrzés lehet általános vagy témavizsgálat, cél- és utóellenőrzés.
-
Az ellenőröknek közölniük kell, hogy milyen ellenőrzési céllal érkeztek.
-
Lehetőség van arra, hogy több hatóság együttesen végezzen ellenőrzést.
- A
hálózati ellenőrzés mintegy 40%-a próbavásárlással kezdődik.
Az NFH
eljárási lehetőségei
-
Az NFH határozatban rendelheti el a hiányosság felszámolását.
-
Helyszíni bírságot szabhat ki.
-
Szankciós eljárást kezdeményezhet (pl. szabálysértési eljárást,
fogyasztóvédelmi bírságot, minőségvédelmi bírságot, valamint reklámfelügyeleti
bírságot róhat ki).
-
Korlátozhatja, vagy felfüggesztheti az egység üzemelését.
-
Elrendelheti a termék forgalmazásának megszüntetését vagy korlátozását.
3. Vásárlók
könyve
A vendéglátás területén alapvető jog, hogy a vendégnek kötelezően biztosítani kell az üzletben a lehetőséget a panasz megtételére. Ennek legelemibb formája a vásárlók könyve, melyet minden üzlet a működési engedély kiadásával egy időben az üzemelés első percétől kezdve köteles a vendégtérben jól látható és hozzáférhető helyen, íróeszközzel együtt kihelyezni. A vásárlók könyve a működési engedélyt kiadó hatóság által hitelesítésre kerül. A vásárlók könyvét az ellenőrzésre jogosult szervek/hatóság bármikor ellenőrizheti, ezzel együtt a panasz bejegyzés kezelésének és elintézésének módját.
A vásárlók könyve A4-es méretű, nyomtatott füzet, melynek a fedőlapjára nagy betűkkel van rányomtatva a neve, és a vásárlók könyvére vonatkozó törvény néhány passzusa. Jól látható helyre kell kifüggeszteni, a bejegyzések lehetősége miatt kötelező tollat is biztosítani hozzá. A könyvborítót a helyi jegyző lepecsételi, nemzeti színű fonallal, valamint aláírásával hitelesíti. A nyomtatvány 25 sorszámozott, hárompéldányos oldalból áll, a kitöltés után nem az első, hanem a második lapot kell kitépni és az utasnak vagy a vevőnek eltenni.
A könyv
borítóján található pontos szöveg:
„A
Kormány 4/1997/I. 22. Kormányrendelete az üzlet működéséről és a
belkereskedelmi tevékenység folytatásának feltételeiről.
A
bejelentés első példányát az üzlet vezetője, a vállalat, szövetkezet vezetője a
magánkereskedő a polgármesteri hivatal illetékes szervének továbbítja.
A
vásárló írásbeli panaszát − két példányban a jegyző által hitelesített
számozott oldalú − vásárlók könyvében teheti meg. A vásárlók könyvét köteles a
kereskedő jól látható és hozzáférhető helyen elhelyezni.
Az
üzletben a vásárlót jól láthatóan és olvashatóan tájékoztatni kell arról, hogy
a panaszával a jegyzőhöz és a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez is fordulhat. A
tájékoztatón fel kell tüntetni e hatóságok címét és telefonszámát is.
A
jegyző a fogyasztóvédelmi felügyelőségek két évre visszamenőleg vizsgálhatják a
vásárlók könyvébe tett bejegyzéseket.
Az
üzlet vezetője köteles gondoskodni, hogy a vásárlók könyve mellett állandóan
használható írószer legyen.
Ez
a zsineggel lezárt, lepecsételt vásárlók könyve 25X3 lapot tartalmaz.”
A vásárlók könyvét kötelező minden üzletben, utazási irodában feltűnő helyre kihelyezni. A szállodák esetében a recepción található, ha nem kerül elhelyezésre, az már önmagában is törvénysértésnek minősül. A bejegyzés után a szolgáltatónak kötelessége a panaszt kivizsgálni, és a vizsgálat eredményéről 30 napon belül értesíteni kell a bejegyzést készítő utast, vendéget vagy vevőt. Amennyiben nem történik meg a kivizsgálás, akkor az illetékes fogyasztóvédelmi hatósághoz kerül az ügy, a szolgáltató pedig akár 100 000 Ft bírsággal is sújtható.
Mit tartalmaz
a formanyomtatvány?
-
az üzlet pecsétje, pontos neve, címe
-
vásárló neve
-
vásárló címe
-
bejelentés kelte
-
bejelentés leírása
- a
boltvezető bejelentéssel kapcsolatos intézkedései
- a bejelentés intézésének módja
4. Jegyzőkönyvek
- A
hatóságok vizsgálatuk alkalmával jegyzőkönyveket készítenek a helyszínen tapasztaltakról.
- Az
ellenőrzés megállapításait minden esetben írásba kell foglalni azért, mert ez
szolgál alapjául minden további intézkedésnek, eljárásnak.
- Az
írásbeli dokumentum a jegyzőkönyv, mely egy hivatalos okirat.
Jellemzői: 3 részre tagolható
- Bevezető rész: Ellenőrzött vállalkozás
megnevezése, székhelye, készítés helye, ellenőrzés célja, tárgya, az
ellenőrzött időszak, ellenőrzés ideje, ellenőrzést végrehajtó szerv
megnevezése, ellenőrzést végrehajtók neve és beosztása, az ellenőrzésre
vonatkozó jogszabályi felhatalmazás.
- Kifejtő rész: Itt kerülnek ismertetésre
az ellenőrzési programban meghatározott ellenőrzési feladatok végrehajtása
során tapasztaltak, személyi felelősség, mulasztások alapjául szolgáló okok,
felelősként megjelölt személyek neve, beosztása.
- Befejező rész: Az összefoglaló
következtetéseket és javaslatokat, a készítés időpontját, az ellenőrzést végzők
aláírását, valamint a záradékot tartalmazza. Ellenőrök neve, aláírása,
ellenőrzött vállalkozás vezetőjének aláírása.
Záradékok:
- megismerési
záradék: igazolja, hogy a jegyzőkönyv tartalmát az ellenőrzött személy is
megismerte,
-
intézkedési záradék,
- felelősségi
záradék: a felelősök megismerték a jegyzőkönyv tartalmát és az észrevételeket.
5. A békéltető testületekről
- a
békéltető testületek a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamarák
mellett működnek
- szerepük
a fogyasztói jogviták bíróságon kívüli rendezése, a fogyasztók számára
biztosítják a saját jogaik gyors, olcsó és egyszerű érvényesítését.
- a
testületek a területi gazdasági kamarák mellett működnek független
szervezetként és területi alapon.
-
tagjaik a fogyasztói társadalmi szervezetek és a gazdasági kamarák által egyenlő
arányban delegált tagokból szerveződnek.
- a
testületek munkáját nehezíti, hogy az eljárás alá vont vállalkozások gyakran
nem működnek együtt a testületekkel, és csak esetenként tesznek alávetési
nyilatkozatot, amely a kötelezést tartalmazó határozat meghozatalának
feltétele. Ebben a testületek által hozott határozatok nyilvánosságra hozatala
szabályainak módosítása hozhat változást. Nagyon fontos fogyasztóvédelmi
intézményekről van szó, napjainkban ez az egyedüli lehetőség áll a fogyasztók
rendelkezésére fogyasztói jogvitáik bírósági eljáráson kívüli rendezésére.
Működésük:
- a
panaszt tevő fogyasztó és a szolgáltató képviselőjét a békéltető testület
tagjai leültetik, hogy közösen próbálják megoldani a vitás kérdéseket. Mindkét
fél elmondhatja az őt ért sérelmet, illetve azt is, milyen megoldást szeretne.
A kívülállók segítenek, hogy eredményes legyen a beszélgetés és mindkét fél
érdekei érvényesüljenek. Eredményesebben működhetnek, mint a bíróságok, hiszen
itt a megegyezésben rögzített feltételeket kell teljesíteni. A megegyezéskor
pedig mindenki azt vállalja, amit teljesíteni is tud. Közös megegyezés a siker
alapja.
Vitaterületek,
jogköreik:
1.
minőségi, biztonsági, szavatossági, jótállási viták (pl. műszaki eszköz meghibásodása,
amit a kereskedő nem hajlandó kijavítani vagy kicserélni, cipő sarka kitörik,
vásárolt nyílászárók nem megfelelő minőségűek),
2.
termékfelelősségnek nevezett szabályokkal kapcsolatos jogviták (a gyártási
hibás termékek kárt okozhatnak),
3.
szerződések megkötésével és teljesítésével kapcsolatos jogviták.
Fontos
tudni, hogy a békéltető testület nem járhat el olyan jogvitákban, amelyek tekintetében
valamely jogszabály egy másik szervet, szervezetet, hatóságot ruház fel
eljárási jogosultsággal. Minden fogyasztó a lakóhelye szerint illetékes
testülethez fordulhat, melynek illetékességi területe egy-egy megyére terjed
ki. Minden megyében és Budapesten működik
egy-egy
békéltető testület.