Ellenőrző kérdések/feladatok
Egy szálláshely példáján keresztül mutassa be, milyen textília igény jelentkezik a vendégszobák esetében.
Mi a teendője a szálláshely takarítónak, ha sérült textíliát talál? Milyen sérülések fordulhatnak elő?
A textíliák a fokozott
igénybevétel miatt (mindennapos használat, gyakori mosás, vasalás) gyorsan
elhasználódnak (lyuk, szakadás, foltosodás, színfakulás stb.), ezért ha ilyet
észlelünk, gondoskodni kell azok pótlásáról. A szálláshely gazdálkodásában
fontos tehát, munkatársaink milyen módon kezelik ezt a kérdést. A valamilyen
károsodást szenvedett textíliát megpróbáljuk javítani, de ez csak a kisebb
hibákra vonatkozik. A vendégszobába bekészített textíliákon nagyobb varrás,
foltozás nem elfogadható még alacsonyabb kategóriájú szálláshelyeken sem.
Sajnos a mosodákból gyakran érkeznek vissza rozsdafoltosan, vagy szakadt
állapotban a korábban akár új textíliák, de előfordul, hogy a vendégek nem
használják rendeltetésszerűen azokat. Gyakori, hogy például rúzs, vagy
cipőtörlésre utaló nyomokat találunk a fürdőszobai textíliákon. Nagyobb
kapacitású szállodákban rendszerint alkalmaznak olyan munkatársakat, akik
textíliajavítást végeznek, hiszen nem csupán szállodai, hanem éttermi textíliák
(asztalterítők, ruhaszalvéták, hangedlik stb.) is nagy mennyiségben
használatosak.
Hogyan próbálják a szálláshelyek megelőzni, hogy textíliáik ne keveredjen össze más üzletekével? Hogyan kerülhető el, hogy a vendégek a szálloda készletéből válasszanak emléktárgyat?
Számos szálláshelyen a
textíliákat egyedileg is megjelölik, például hímzéssel, pecséttel, vagy más
módon, ami a színvonalas megjelenés mellet a textíliák azonosításra is szolgál
(nehogy összekeveredjen egyik szálláshely textíliája egy másikéval, vagy a
vendég tulajdonát képező hasonló darabbal). Éppen ezért a beszerzési költségek
az átlagosnál magasabbak.
Egy emblémázott
fürdőlepedő, vagy fürdőköntös ugyanakkor vonzó lehet a vendégek számára úgy is,
hogy szeretnének „megtartani” egy – két darabot. Ennek elkerülésére az
elegánsabb szállodákban az ajándékboltban megvásárolhatók. Ezt azért sem árt
tudni, mert a vendégek gyakran a szobaasszonyoktól próbálnak „kölcsönkérni” egy
két emblémázott darabot
Melyek a textíliatárolás fő szabályai?
Mit jelent az anyagi felelősség? Miért fontos a károkozás elkerülése?
A szálláshely
szolgáltató ágazatban dolgozók többsége anyagilag felelős az elvégzett munkáért
és sajátos módon az esetleges mulasztásért, illetve abból fakadó károkért
is. Ha a vendégnek a szálláshely
valamilyen kárt okozott, annak kezelése vezetői feladat. Ha ilyen esemény
következik be, tudnunk kell, hogy mindig a közvetlen kár megtérítése várható el
a szálláshelytől. Az üzletnek célszerű mindent megtenni a megegyezés érdekében
nem csupán anyagi, hanem erkölcsi okok miatt is. A közvetett kiadások, vagy pl.
elmaradt üzleti nyereség már nem feltétlenül érvényesíthetők, ekkor megegyezés
híján többnyire a helyileg illetékes bíróság fogja eldönteni a vitás kérdést. Megjegyezzük,
hogy a szolgáltató szférában a vendégeknek okozott kellemetlenség, káresemény
gyakran nem fejezhető ki anyagiakban, ezért többnyire nem is kompenzálható. Egy
elrontott nyaralás negatív élményeit hiába próbálnánk „megfizetni”, azon
pénzzel már nem segíthetünk. Az udvariatlan magatartás, a színvonaltalan
szolgáltatás a legtöbb esetben oda vezet, hogy a vendég nem fog visszatérni a
szállodába, de ami ennél is rosszabb, szájpropagandájával az ismeretségi
körében elterjeszti, hogy milyen kellemetlenségeket élt ott át, ezzel pedig
negatív irányba befolyásolja ismerőseit, akik döntéseik meghozatalakor szinte
biztosan nem a mi szálláshelyünket fogják választani. A szolgáltató területen
dolgozó legtöbb ember nincs tudatában annak, hogy munkája után nem csak az ő
személyét, tevékenységét ítélik meg, hanem az üzlet, de nem ritkán egy térség,
vagy ország vonatkozásában is levonják a konzekvenciát.
Mi a leltár szerepe az emeleti munkaterületen?
Mint minden eszköz,
berendezési tárgy és forgó- vagy fogyóeszköz, a textíliák kezelése is anyagi
felelősséggel jár. Ennek nyomon követésére valamennyi terméket leltározzuk és
azokat bizonyos időszakonként számba vesszük, összevetjük a készletnyilvántartással.
A leltározáshoz
kapcsolódó alapismeretek azért fontosak, mert a felelősség minden
munkavállalóra kiterjed, aki egy adott munkaterületen dolgozik.
Amikor valamilyen
eszköz, áru egyéb dolog beszerzésre kerül, akkor azokat nyilvántartásba vesszük
vagy papíron, vagy elektronikus formában.
Milyen alkalmakkor kell leltárt felvenni? Írjon pár mondatot a leltározásról!
Leltárt évente legalább egyszer, a gazdasági év
végén kötelező készíteni, de akkor is, amikor változás történik az anyagi felelősök körében (valaki elhagyja a
munkahelyet, vagy új munkatárs érkezik), illetve ha rendkívüli esemény adódik, vagy vezető váltásnál átadás – átvételre
kerül sor.
A leltározást minden
esetben legalább 2 fő végzi és a
leltárfelvétel erre a célra rendszeresített bizonylaton/ elektronikus felületen kerül rögzítésre.
Milyen feladatai vannak a szálláshely takarító munkatársnak a textíliák mosodába küldése esetén?
Mi a teendő, ha a vendég kifogást emel például a szobában felhúzott ágynemű állapota miatt?
Hogyan járunk el abban az esetben, ha a vendég kártérítési igényt jelent be, mert a szobájából eltűnt az arany karkötője?
Azonnal értesítjük a
vezetőt és vele együtt meggyőződünk arról, nincs e mégis az ékszer valahol a
szobában (polc, fiók, egyéb hely). Ha a szoba átvizsgálását követően sem kerül
elő a nevezett tárgy, jegyzőkönyvet veszünk fel az eseményről, majd a vezető hatásköre
lesz megtenni a szükséges intézkedéseket.
Egy szálláshely példáján keresztül sorolja fel a vendégszobában elhelyezendő textíliák fajtáit, válaszát indokolja!
A szálláshely rendeltetésétől, minősítésétől és belső rendszerétől függően többféle szobatípushoz eltérő fajtájú és mennyiségű textília bekészítésre lehet szükség. Legalapvetőbb, hogy az ágyakra lepedőt, takarót, párnát –ezeket huzatba behúzva – helyezünk.
A fürdőszobába kéztörlőt,
törülközőt és a zuhanyzó/kád elé kilépőt készítünk be. Ez a minimálisan
elvárható mennyiség, mely a legalacsonyabb minősítésű szálláshelyen is
követelmény. Ezen túlmenően a fürdőszobába kisebb,
nagyobb törlők, fürdőlepedő, fürdőköntös is bekészíthetők a
szálláshely sztenderdjeinek megfelelően. Hasonlóképpen a szoba lakóterében, az ágyakra alátét, illetve takarók, plédek, díszítő textíliák.
Röviden ismertesse a tiszta textíliák tárolására vonatkozó előírásokat!
A tiszta textíliákat szakosított módon raktározzuk, minden fajtát külön (szekrényben, polcon), ami egyrészt áttekinthetővé teszi a készletek nagyságát, másrészt megkönnyíti a darab szerinti nyilvántartást.
A tárolás során ügyeljünk arra, hogy „forogjanak” a készletek, azaz a tiszta textíliák kerüljenek mindig hátra a polcokon és elölről vételezzük a napi munkához szükséges mennyiséget. Ezáltal elkerülhető, hogy bizonyos termékek hetekig, hónapokig „porosodjanak” a szekrényben, polcokon, esetleg bedohosodjanak, vagy elszíneződjenek.
A textíliák nem csupán tiszta
megjelenésükkel, de friss illatukkal is
fokozzák a tisztaság érzetet. A gyakorlati életben állandó odafigyelést
igényel a textíliakezelés, de ha kialakítunk egy rendszert, akkor elkerülhetők
a fenti problémák és ennek következtében az anyagi veszteségek minimálisra csökkenthetők.
Milyen szabályok vonatkoznak a szennyes textíliák kezelésére és tárolására?
Milyen szabályok vonatkoznak a szennyes textíliák kezelésére és tárolására?
A szennyes textíliák kezelésekor szem előtt kell tartani a higiénés szabályokat, mely szerint a szennyeződés átterjedését meg kell akadályozni, ezért az ilyen textíliákat külön gyűjtjük, külön eszközökkel szállítjuk, és külön helyiségben raktározzuk.
A szennyes ruharaktárnak mosható padozattal és az oldalfalon 2,1m magas mosható falfelülettel kell rendelkeznie, valamint biztosítani kell a megfelelő szellőzést.
A textíliák
tárolásánál fentieken túl legfontosabb szempont, hogy a nedves darabokat szárítsuk meg, nehogy összepenészedjenek. Szennyes és tiszta textília nem érintkezhet
egymással, azok tárolására, szállításukra használt eszközök sem cserélődhetnek.
Mit jelent az anyagi felelősség a textíliák kezelésében?
Mint minden eszköz, berendezési tárgy és forgó- vagy fogyóeszköz, a textíliák kezelése is anyagi felelősséggel jár.
Valamennyi terméket leltárba veszünk és azokat bizonyos
időszakonként számba vesszük, összevetjük a készletnyilvántartással.
A leltározáshoz
kapcsolódó alapismeretek azért fontosak, mert a felelősség minden
munkavállalóra kiterjed, aki egy adott munkaterületen dolgozik.
Amikor valamilyen
eszköz, áru egyéb dolog beszerzésre kerül, akkor azokat nyilvántartásba vesszük
vagy papíron, vagy elektronikus formában.
Ha bármilyen változás történik a készletben, azt azonnal dokumentáljuk (vagy csökkentjük, vagy növeljük a készletet).
Lényeg, hogy a készletnyilvántartásban szereplő valamennyi tétel meglegyen. Ellenőrzéskor tételesen megszámoljuk a ténylegesen meglévő termékeket és összehasonlítjuk a nyilvántartással.
Hiány esetén az anyagilag felelős munkatársak (közöttük a szálláshely takarító) viselik a költségeket.
Éppen ezért nélkülözhetetlen a mindennapos ellenőrzés legyen az
vendégszobák, vagy a mosodai átadás – átvétel kapcsán.
Hogyan tervezné meg egy szálláshely textília szükségletét, ha négynapos ünnep közeledik?
A szálláshelyen mindig előre tervezzük meg a munkát és a feladatok ellátásához szükséges eszközök, anyagok biztosítását.
A textília szükséglet attól függ, hogy milyen forgalom várható és a szálláshelyen a vendégek egy éjszakát, vagy többet töltenek. Ha a négynapos ünnep alatt minden nap utazó/érkező vendégek lesznek, akkor sokkal nagyobb lesz a textília igény, mintha maradó vendégek veszik igénybe a szolgáltatásokat.
Nagymértékben befolyásoló tényező a
textília készlet nagysága, valamint az, hogy van e mosodai szolgáltatás az ünnepek alatt, vagy 4 napig egyáltalán nincs.
Kisebb szálláshelyeken nem ritka, hogy egy rosszul megtervezett készlet
felmérés miatt a szobaasszonyok a harmadik, negyedik lepedőt, párna- és
paplanhuzatot mosnak, mert egyébként az ünnepek utolsó napján már nem tudnának
tiszta ágyneműt felhúzni.
Melyek a házon belüli vendég-textília mosás szabályai?
A vendégruha mosatási igény alkalmával – a saját mosodával nem rendelkező szálláshelyeken – az emeleti munkatársak végzik ezt a tevékenységet, mely gondos, körültekintő és alapvető mosás – tisztítási ismereteket feltételez.
Ezt a szolgáltatást a vendég jelzi a szálláshelyen, a recepción/portán, vagy az emeleti részlegen. Gyakori eset, hogy bár a szobába bekészített nyomtatvány és mosodai tasak ellenére személyesen is megkeresi munkatársunkat.
Ha erre sor kerül, ne
felejtsük el megkérdezni a vendégtől, hogy a mosatásra leadott ruhadarabok között
van e olyan, amelyik külön bánásmódot igényel, esetleg csak vegyileg
tisztítható.
A vendég ruháinak mosásakor szétválogatjuk a ruhadarabokat és mindegyik esetében megnézzük, milyen módon (gépi, vagy kézi), valamint milyen hőfokon mosható. A ruhákba bele van varrva egy kis csík, amelyen ezek az alapvető információk megtalálhatók. Ha ezek alapján nem dönthető el egyértelműen a kérdés, inkább ne végezzük el a mosást, nehogy baj történjen.
A ruhadarabok
szétválogatását követően külön mossuk a
fehér és a színes darabokat, utóbbiaknál vigyázzunk a színek szerinti
megfelelő csoportosításra: fekete és ahhoz hasonló tónusúakat ne vegyítsünk
sárga, vagy más élénk színnel, mert a végeredmény nem várt szín kavalkádot
eredményezhet! Hasonlóképpen ügyeljünk a pasztellszínekkel, ezeket se mossuk
együtt az erősebb színű textíliákkal.
Még mielőtt azonban a mosáshoz hozzákezdenénk, nézzünk át minden egyes ruhadarabot, nincs e rajta valamilyen sérülés (szakadás, lyuk, elszíneződés stb.). Amennyiben ilyet találunk, egy feljegyzés formájában dokumentáljuk, nehogy emiatt a vendég később reklamáljon.
Az átnézés kapcsán megállapíthatjuk,
van e, a ruhadarabon erősebb szennyeződés, folt, ami mosás előtt külön
tisztítást, áztatást igényel.
Mindezek ismeretében választjuk ki a megfelelő mosó – öblítő szert, és végezzük el a mosást.
A ruhadarabok szárítását hasonló gonddal és odafigyeléssel tegyük. Ez történhet gépi úton, vagy természetes módon, utóbbi esetében gondoskodni kell a megfelelő helyiségről, ahol a szellőzés biztosított, ezáltal nem penészedik, dohosodik be a ruha, illetve idegen szagokat sem vesz át. Nagyon rossz gyakorlat, amikor textília, vagy más egyéb raktárakban szárítják a ruhaneműket.
Ha a ruhadarabok megszáradtak, átnézzük, nem történt e mosás közben valamilyen elváltozás, sérülés, esetleg leszakadt egy – két gomb. Ekkor elvégezzük a megfelelő korrekciót, majd következik a vasalás.
Látszólag egy hölgy számára ez nem jelenthet nehézséget, mégis ennél a munkafázisnál történik leggyakrabban baleset. Vagy nem megfelelő hőfokon, módon vasalják ki a ruhát, ezáltal a végeredmény esztétikailag rossz képet mutat, rosszabb esetben károsodik az anyag. Alacsony hőfokon történő vasalás után gyűrött marad a ruha, a magas hőmérséklet elszínezheti, vagy kiégetheti azt.
Selyem, gyapjú és hasonlóan érzékeny anyagok vasalásakor nem elegendő csupán a megfelelő hőfokot beállítani, hanem gyakran indirekt eljárást alkalmazunk: nem közvetlenül a ruha felületét, hanem valamilyen anyag közbeiktatásával vasalunk.
Vigyázni kell a manapság oly divatos és népszerű gőzölős vasalókkal, hogy lágy vízzel használjuk. A vezetékes hálózatból nyert víz ugyanis bár tiszta, de vízkő és egyéb ásványi anyag tartalma miatt könnyen foltot hagy, amelyik egy fehér ruhadarabon nem csak csúnya, de tönkre teheti azt.
Ha vasaláskor gőzölést alkalmazunk, ne hajtsuk
össze azonnal a ruhadarabokat, hanem legalább fél órát várjunk, hogy a
gőzöléskor az anyagba került nedvesség kiszáradjon belőle. Ellenkező esetben a
ruha illata kellemetlenné válhat, illetve összehajtás után a megmarad a
hajtogatás nyoma.
Mutassa be az év végi textília leltározás folyamatát!
Leltárt évente legalább egyszer, a gazdasági év végén kötelező készíteni, de akkor is, amikor változás történik az anyagi felelősök körében (valaki elhagyja a munkahelyet, vagy új munkatárs érkezik), illetve ha rendkívüli esemény adódik, vagy vezető váltásnál átadás – átvételre kerül sor.
A leltározást minden esetben legalább 2 fő végzi és a leltárfelvétel erre a célra rendszeresített bizonylaton/ elektronikus felületen kerül rögzítésre.
Hiány esetén az anyagilag felelős munkatársak (közöttük a szálláshely takarító) viselik a költségeket.
Éppen ezért nélkülözhetetlen a mindennapos ellenőrzés legyen az vendégszobák, vagy a mosodai átadás – átvétel kapcsán.
Hogyan történik a szennyes textíliák mosodába küldése és a visszaérkező tisztaruhák átvétele?
A textíliakezelésben az egyik legnagyobb figyelem a mosodai szolgáltatás igénybevételekor szükséges, akár házon belül, akár házon kívüli szolgáltató végzi ezt a tevékenységet a szálláshelynek.
A szennyes textíliákat a szálláshely takarító munkatársak szállításra alkalmas állapotba készítik elő: minden fajtát megszámolva és csoportosítva az erre a célra rendszeresített szállító/tároló zsákba, dobozba stb. helyezik el.
A szállító átvételi
elismervényen, tételesen veszi át,
amikor a tiszta textíliák visszaérkeznek,
ugyanígy tételesen fogjuk átvenni tőle, a már korábban megtanult darabszám és minőség ellenőrzés mellett.
Ismertesse a textíliák selejtezésére vonatkozó előírásokat!
Amennyiben valamilyen oknál fogva olyan textíliát találunk, amelyik már nem használható a vendégszobákban, vagy vendégtérben, akkor sem dobhatjuk ki, hanem átadva azokat a vezetésnek kikerülnek a nyilvántartásból, azaz csökkentik a leltárkészletet.
A kiselejtezett darabok sorsáról a vezetés rendelkezik, többnyire felhasználásra kerülnek takarítás, vagy egyéb célokra. A selejtezést követően a nyilvántartásban szereplő tételek kivezetésre kerülnek.
A selejtezésre váró textíliákat külön tárolják, majd a vonatkozó szabályzatban foglaltak szerint selejtezésre ítélik.
Milyen eszközökkel próbálná meg csökkenteni egy szálláshelyen a mosatási költségeket?
A szálláshelyek működése során a mosatási költség igen jelentős tétel, éppen ezért törekednek arra, hogy lehetőség szerint elkerüljék az indokolatlan, felesleges textíliamosást. Erre többféle módszer is kínálkozik.
Az egyik, amikor felhívjuk a vendégek figyelmét arra, hogy ha nem feltétlenül igénylik a mindennapos textília cserét, akkor azt jelezzék a személyzetnek, ezáltal kevesebb mosószer kerül a környezetbe és a szálláshelynek sem okoz plusz költséget.
További lehetőség, hogy ahol lehet, alkalmazzunk környezetbarát (például papírból készült) törlőket, így csökkenthető a drága mosatás költsége. Ahol van rá lehetőség, optimalizáljuk a textíliák méretét. Felesleges több nagyméretű pl. fürdőlepedőt bekészíteni 1 főre, amikor egy kéztörlésre elegendő a kisebb méretű törlőkendő.